Redovisa moms för utlägg fast utländsk ägare ersätter utlägget

Startat av kanygen, september 06, 2010, 11:56:34 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

kanygen

En anställd i ett svenskt AB åker taxi och lämnar in kvittot för att få ersättning. Ersättningen betalas ut till den anställda och vidarefaktureras till det utländska företag som äger 100% av det svenska aktiebolaget.
- Ska momsen bokföras för utlägget?
Min tolkning är att eftersom det svenska AB inte har någon kostnad för utlägget i och med att den vidarefaktureras så redovisas inte momsen i det svenska AB. (Det AB bokför är utbetalningen av ersättningen till den anställda, kostnaden bokförs direkt på ett balanskonto och bokas bort från balanskontot när faktura för kostnaden sänds ägaren. Hela utlägget dvs inklusive moms vidarefaktureras ägarna.)

mikaelgreen

#1
Hmm, man får hålla tungan rätt i mun här. Jag skulle göra som du föreslår, så länge själva resekostnaden faktiskt är moderbolagets. Dvs det är inte en kostnad som dotterbolaget har haft under ett uppdrag för moderbolaget, som ska faktureras vidare, utan den anställde har helt enkelt lagt ut pengar för moderbolagets räkning.

Exempel: jag hjälper till vid en bolagsbildning och lägger ut för avgiften till Bolagsverket. Detta är helt klart kundens kostnad som ska bokföras hos kunden. Om det hade funnits en faktura hade det stått kundens namn på den. Då fakturerar jag hela utlägget inkl moms (ifall det är någon moms) och lägger inte på någon egen moms.

Annat exempel: jag åker taxi till ett uppdrag hos en kund och enl övk med kunden fakturerar jag resekostnader till denne. Då lägger jag min kostnad exkl de 6% moms på fakturan och lägger till min egen momssats 25% på de hele (om inte faktureringen ska vara momsfri enligt utlandsmomsregler, såklart).


Låter det vettigt?

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.