Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visma Enskild firma

Startat av CT, augusti 24, 2010, 12:11:43 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

CT

Hej!
Har lite frågor angående köp som vi gjort med privata pengar precis innan och lite i början då firman
startade, hur ska jag bokföra dessa, och tex material och verktyg arbetskläder ,får man dra momsen på dessa, sköts det med automatik när jag bokför sedan.?

Som jag läst mig till så kan jag göra instättning i kassa,
sen utbetalning och regga kvittot ,,är jag rätt eller ute o cyklar ?

Hoppas frågan förstås rätt

Fredrik Stigsson

Hej,

du får bokföra utgifter som du har haft innan företagsstarten avseende det kalenderår då näringsverksamheten startas och det föregående kalenderåret. Du får dock inte göra avdrag för moms som ingående moms för inköp som gjorts innan du har blivit momsregistrerad, moms avseende ett inköp till näringsverksamheten innan den har blivit momsregistrerad bokförs på samma sätt som utgiften exklusive moms.

I Visma Enskild Firma registreras alla affärshändelser mot "Kassa och Bank" om jag har förstått det rätt och då får du registrera de utlägg som du har gjort som utbetalningar i Visma Enskild Firma mot kontot för kassa. För att justera bort det negativa saldo som uppstår i kassan får du skapa en egen verifikation och registrera en inbetalning som en egen insättning mot kontot för kassa.

Jag hoppas att det här skall fungera :).

CT

Tack för svar, men förstår kanske inte riktigt helt ännu,,

De saker vi köpt är sedan vi blev momsregistrerade, det innan tar vi ej med.
Sen fanns det ju inte pengar i firman så vi betalade med privata pengar.
Gör ett ex på hur jag tror man gör så får vi se hur galet det är?

Tex arbetsbyxor

1,)Jag gör en insättning i kassan på det belopp de kostar, Egen insättning
2,) Sen gör jag det som en utgift från kassan med samma belopp där jag även skriver in momsbeloppet.