Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur bokföra erhållen rabatt?

Startat av FredrikL, augusti 13, 2010, 02:03:41 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

FredrikL

Så var det dags för en fråga till :)

Jag köpte en kamera från en svensk butik och fick en rabatt på 1772 kr. Ordervärdet är 25 160 kr exkl moms, och inkluderar 1 st kamera, 2 st minneskort, 2 st objektiv och 1 st mikrofon. Hur bokför jag rabatten?

1.) Kan jag dra den summan från valfri produkt när jag bokför dem, eller måste jag bokföra hela ordern i en post och dra av rabattbeloppet från den?

(Ska man normalt sett bokföra produkterna enskilt eller måste man alltid bokföra hela ordern på en post? Jag gillar att ha alla småsaker på enstaka konton, det skulle bli lite märkligt i min bokföring då jag ofta beställer väldigt många saker.)

Tacksam för svar som alltid. Underbart forum detta :)

TimFaste

Lite blir det ett val som baseras på; Vad vill jag veta? Vad kommer att hända i framtiden? Hur vill jag då hantera det?

Det finns inget rätt eller fel. Ett förslag skulle vara följande. Vi säger att minneskorten "slukas" av rabatten. Kanske mikrofonen också - eller är det en dyr rackare? Hur mycket är nu kvar? Dra bort återstående rabatt från paketet kamera och objektiv. Om du bokför varje "del" för sig, så gör det proportionerligt (alltså med samma procentuella avdrag från varje pryttel).

Och så din fråga
CiteraSka man normalt sett bokföra produkterna enskilt eller måste man alltid bokföra hela ordern på en post?

Gör det du tycker är mest praktiskt! Om man enkelt vill i huvudboken kunna kolla alla olika inköp med produkterna specificerade så skapar man enskilda transaktionsrader för varje enskild sak.

FredrikL

Okej :)

En fråga, kan jag stryka rabatten från endast en produkt? Ett av objektiven kostar 5700 exkl moms, om jag får ner det under 5000 kan jag skriva av det direkt, t.ex. Går det att göra så eller är det fel?

TimFaste

Vi kan ta ett exempel - och så får du bedöma hur du ska göra.

Ett företag köper till sitt konferensrum möbler som består av stolar och konferensbord. Vardera enhet ligger i en prisklass så att man har rätt att skriva av dem direkt men den sammanlagda utgiften överstiger gränsen för förbrukningsinventarier.

Fråga: Får man ta varje del för sig och bokföra som förbrukningsinventarie eller måste man beakta helheten?

Svar: Man måste beakta helheten och kan alltså inte göra bedömningen utifrån smådelarna. Däremot, om någon sedan sitter sönder eller i vredesmod slår sönder några stolar och man köper nya i stället så kan man ta det som förbrukningsinventarier.

Citera... om jag får ner det under 5000 kan jag skriva av det direkt ...

Numera gäller samma regler för alla företagare - även enskilda näringsidkare som upprättar förenklat bokslut. Gränsen är ett halvt prisbasbelopp. Idag 50 % av 42 400 kr = 21 200 kr.

FredrikL

Tack igen, Tim. :)

Men vadå, menar du att jag kan direktavskriva allt som kostar under 21200 kr exkl moms?

TimFaste

Ja, enligt nu gällande regler! 5000-kronorsregeln gällde under en tid som "sär-regel" för K1-företag medan andra hade 10000 och 20000 som gräns. Det var ju en rätt tokig lösning och nu har alla en och samma regel att rätta sig efter.

Beakta dock det jag skrev om "paket". Kameran inklusive sina objektiv torde bli inventarier.

FredrikL

Okej, då vet jag :)

Det jag däremot tycker är krångligt med bokföringen, om jag lägger upp varje faktura (eller iallafall allt som har med varann att göra) som paket, hur får jag då någon ordning på det? Det blir ju lagom rörigt.

Så här skulle jag vilja ha det, för enkelhetens skull: http://www.beachnutmedia.se/bilder/bokforing.png

Hur gör man "på riktigt" för att få en överblick liknande den jag får om jag bokför allt separat?

TimFaste

Nu beror det ju lite på hur ditt program för bokföringen funkar. Det system jag använder tillåter att jag - även om jag registrerar leverantörsfakturor via rutinen för leverantörsreskontran - får transaktioner enligt följande (tar exemplet som om det vore inköp från annat EU-land):

Kredit: 2440 Leverantörsskulder - Bruttot enligt fakturan (exklusive VAT)
Debet: 2640 Ingående mervärdeskatt - framräknat belopp
Kredit: 2615 Beräknad utgående moms varuförvärv från annat EU-land - framräknat belopp
Debet: 1220 Inventarier - Posten med kamerahuset - Transaktionstext som identifierar posten
Debet: 1220 Inventarier - Posten med objektiv 1 - Transaktionstext som identifierar posten
Debet: 1220 Inventarier - Posten med objektiv 2 - Transaktionstext som identifierar posten
osv ...

Som vi har det upplagt är konto 1220, 1230, 1240 osv. kopplade till ett anläggningsregister som fortlöpande hanterar värdeminskningsavdrag m.m.