Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföring hyresintäkter

Startat av Andreas, augusti 11, 2010, 01:17:11 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Behöver sätta mig in i hur bokföring av transaktioner går till i ett bolag som hyr ut lägenheter.

Dels så är jag osäker på hur en hyresavi skall bokföras. Jag antar att den skall gå in direkt som en Kundfodran vid avins utskick?

Tänker mig sedan följande flöde för själva transaktionerna

Ex 2010-05-03
Avier för tre månader går ut (4000kr/mån)

1511 Kundfodran 12 000 (debet)
2971 Förutbetalda hyresintäkter 12 000 (kredit)


Betalning inkommer

2010-05-31
1940 Bank 4000 (debet)
1511 Kundfodran (kredit)

2010-06-01
2971 Förutbetalda hyresintäkter 4 000 (debet)
3911 Hyresintäkter 4 000 (kredit)


Är detta något som fungerar?

Tack!

Andreas

Fredrik Stigsson

Hej,

det fungerar alldeles utmärkt att göra på det sättet.

Andreas

Tack, är det alltså så att jag skall göra en kundfordran så snart jag skriver ut en avi?

Andreas

Fredrik Stigsson

Hej igen,

om du bokför enligt fakturametoden så skall du bokföra en avi per fakturadatumet (kundfordran). Om du bokför enligt kontantmetoden så bokför du avin per betalningsdatumet när kunden har betalat (bankkonto).

Cax

Ursäkta Andreas om jag hoppar in i din fråga.
Men om man utvidgar den lite och tar med momsen. Hur blir det då? När ska den redovisas?
Fakturadatum? Hyresperioden?
Totalförvirrad
Cax

TimFaste

Om vi tar hyresvärdens utgående moms (försäljningsmomsen) så kan det ju finnas ett intresse att lägga momsinbetalningen så långt fram i tiden som möjligt. En del struntar i den möjligheten av förenklingsskäl. Ok, hur ser det då ut? Hyran är ju en typisk förskottsbetald tjänst.

1) Momsen behöver som första princip inte redovisas förrän tjänsten i sin helhet levererats. Om den hyra som debiterats är kvartalshyra betyder det alltså att momsen ska redovisas för den period då den 3:e hyresmånaden fullbordas.

2) Momsen ska å andra sidan redovisas när betalning erhållits. Så om hyresgästen sköter sig och betalar hyran före den siste i den månad som föregår hyresperioden, så ska momsen redovisas redan då!

Samma regler gäller för avdragsrätten för ingående moms - fast tvärtom!

Cax

Hm, så här då? Om vi behåller Andreas transaktioner.

2010-05-31
Avier går ut

D 1511 Kf 12 000 inkl moms 2400
K 2971 Förutbet hyresint

2010-05-31
Betalning kommer

D 1930 Bank 4000
K 1511 Kf

D 2971 4000
K 3041 3200
K 2611 800

Då blir momsdekl ok men intäkten kommer ju fel? Delar jag på momsen och försäljningen så kommer inte momsrapporterna att stämma. Måste jag gör en manuell rutin på det här?

Får inte ihop det :(

Cax


TimFaste

I vissa affärssystem finns det automatik för det här, men det är ett aber om man ska hålla reda på det manuellt. För att lösa det bokföringsmässig använder man sig av ett särskilt konto för vilande moms.

Kontonummer 26x8 "Vilande ... moms ... %". När momsen ska deklareras flyttas den från 26x8 till 26x1.

Så det finns de som förenklar det hela :D! Det är ju inte bara momsen som spökar utan också den omsättning som ska redovisas i skattedeklarationen - om det är försäljning det handlar om!