Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Ej momspliktigt bolag

Startat av Andreas, augusti 10, 2010, 04:38:05 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ett fastighetsbolag behöver som bekant inte vara momsregistrerat, men man kan ansöka om frivillig moms.

Har då en fråga hur det blir med själva bokföringen.
Ponera att jag köper in byggmaterial för 10 000 kr exkl moms.
Kostnaden för bolaget är då 12 500kr. Men hur skall jag bokföra själva momsen, som jag inte får dra av. Övriga kostnader?

Tack på förhand!

Andreas


TimFaste

Momsen som inte får dras av bokförs på samma konto som byggmaterialet.

Andreas

Tackar. Då vet jag. tänkte ett tag ifall det fanns något konto för bokföring av sådana momspengar man inte kan få tillbaka.

Andreas

TimFaste

Konto 6999 Ingående moms, blandad verksamhet är ett sådant konto. Men jag måste säga att jag inte förstår varför man skulle använda det!

I min värld blir det som om jag skulle använda ett separat konto för fraktkostnader vid inköp av varor och tjänster. En sådan metod försämrar enligt mitt förmenande den information jag får ifrån redovisningen.

Investeringar i maskiner och inventarier ska t.ex. bokföras inklusive alla kostnader för att få maskinen "på plats" så att säga. Det gäller kostnader för frakt, fundament, installation m.m. I linje med det resonemanget tycker jag att icke avdragsgill moms ska ligga på den kostnad eller tillgång som den avser. Vid köp av en personbil ligger ju alltid momsen inbakad i bilens anskaffningsvärde.

Ja, det blev mångordigt - som vanligt ...  :-\