Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Koteringsstämpel

Startat av Kiki, augusti 08, 2010, 01:48:46 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej hittills manuellt bokfört all mina underlag, och inte använd mig av leverantörsreskontra och journaler.
Nu skulle jag vidareutveckla mig lite och jobba på det viset med journaler och dylikt.

Om jag förstår det rätt då får jag ju slipper det här med konterings stämpel eller hur? Då jag kan skriva ut bokföringsunderlag från programmet där all information finns med på underlag. Eller?

Hur gör ni? Sparar ni alla journaler tillsammans med resp. faktura eller separat. Dvs. Leverantörsfaktura en pärm, journaler som är utskrivna i annan pärm?

tack,
Kiki

TimFaste

Ofta praktiskt att ha journaler från affärssystemet arkiverade för sig. De verifikationsnummer som finns i journalerna sätts på underlagen och det går därmed att söka fram och tillbaka. Men det finns många olika sätt på vilket det jobbas.

AnnaN

Hej,

Kontering ska finnas på underlagen även om du använder dig utav arbetssättet med journaler. Är det ett mindre antal underlag som bokförs så kan det vara smidigare och effektivare att bokföra utan journaler.

Bokföringsunderlag med all information kan du få ut från programmet även utan journalerna, det är bara att skriva ut verifikatet som är gjort.

Jag har journaler och fakturor i en gemensam pärm fast under olika flikar. Undantaget utbetalningsjournalen som jag har i samma flik som betalningsbekräftelsen från internetbanken. Men det är för att det får plats, är det väldigt många fakturor så kan det behöva delas upp mellan olika pärmar.

Innan du ändrar ditt arbetssätt, fundera gärna på om det verkligen är nödvändigt, och varför du vill använda journaler, för det skapar endel extrajobb så är det ett mindre antal fakturor så kan det vara smidigare med att bara bokföra. Har man däremot ett större antal fakturor och AB kan det vara väldigt smidigt med journaler, för precis som det skrevs tidigare så är det lättare att söka fram och tillbaka och sådant gillar revisorerna :)

Mvh
Anna

TimFaste

CiteraKontering ska finnas på underlagen ...

Njae, kanske, men inte nödvändigtvis! Det går att finna vägledning i frågan via Bokföringsnämndens Allmänna råd 2000:6 Verifikationer.

BFNAR 2000:6 punkten 22: Kontering på verifikation ska ske om det behövs för att säkerställa sambandet mellan en verifikation och en bokföringspost ...


Om det är uppenbart vad som är inköpt och detta inköp inte leder till komplicerade och svårförståeliga transaktioner så finns det ingen anledning att skriva in konteringen på underlaget. Däremot ska verifikationen innehålla nummer eller annan identifikation som gör att man kan hitta bokföringsposten. Det framgår av nedanstående anvisning.

BFNAR 2000:6 punkten 18: I verifikationen ska det ingå ett verifikationsnummer eller annat identifieringstecken samt sådana övriga uppgifter som är nödvändiga för att sambandet mellan verifikationen och den bokförda affärshändelsen utan svårighet ska kunna fastställas (5 kap. 7 § andra stycket BFL)