Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hotellkostnad för samarbetspartner

Startat av AnnaN, juli 23, 2010, 12:43:58 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

AnnaN

Hej,

Någon som vet hur det ska ske bokföringsmässigt när jag har betalat hotellrum för min samarbetspartner. Vi tecknade ett samarbetsavtal, och hotellet betalades med kort (konto 1930)

Blir det en försäljningskostnad eller representation?

Kostnad för hotellet var 975 kr netto. Moms var 122 kr.

Tack på förhand!

Mvh
Anna

TimFaste

Vi kan ju resonera oss fram till det.
Det är inte resekostnader (klass 58) eftersom det inte är du eller ditt företag som är ute och reser.
Jag tycker inte att det är representation (konto 6071 eller 6072) eftersom det inte rör sig om måltider eller allmänna "samvaro-kostnader".
Sedan kan man ju ha olika typer av samarbetspartners. Det kan röra sig om tillverkning, utveckling eller försäljning. Låt oss säga att det handlar om försäljningssamarbete så skulle man kunna använda sig av 6090 Övriga försäljningskostnader.
Om det rör sig om någon annan typ av samarbete så kanske det kommer många olika slag av kostnader i framtiden som du vill hålla reda på. Du kan då mycket väl lägga upp egna konton t.ex. i klass 66 eller 67.

AnnaN

Hej,

Ja, jag var också inne på övriga försäljningskostnader. Samarbetet avser till stor del försäljning.
Men då jag var osäker läste jag lite om det och såg då att hotellkostnader är endel av representation men på Skatteverkets hemsida fanns ingen mer information om det, och inga belopp heller.

Gör så att jag lägger det på övriga försäljningskostnader.

Tack för resonemanget!

Mvh
Anna


TimFaste

Jo, hotellkostnader kan vara en del av representation, men i det här fallet skulle t.ex. din samarbetspartner ha kunnat fakturera dig för sina utlägg! Å andra sidan kan du alltså själv välja att ta kostnaden. Det är åtminstone så jag resonerat, och om mitt resonemang stämmer, så är det inte representation.