Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Saknas verifikationer; hur gör man då?

Startat av nilam, juli 08, 2010, 02:35:24 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

nilam

Dels fattas det leverantörsfakturor, men dessa antar jag att de bara är att ringa efter hos leverantören. Men de fattas även kundfakturor, har även tittat i faktureringsprogramet och de finns inte ens där, det verkar som om programet har hoppat över en del fakturanr. Hur löser man de problemet?

jejja

Citat från: nilam skrivet juli 08, 2010, 02:35:24 PM
Dels fattas det leverantörsfakturor, men dessa antar jag att de bara är att ringa efter hos leverantören. Men de fattas även kundfakturor, har även tittat i faktureringsprogramet och de finns inte ens där, det verkar som om programet har hoppat över en del fakturanr. Hur löser man de problemet?

Du ser väl i PG-kontoutdragen vem betalningen kommer från och vilken referens... Så det kanske går att ringa till dem också?

Se till att ordna upp detta och ha en bra förklaring på hur det kunnat uppstå, annars finns det risk att bli åtalad för bokföringsbrott

TimFaste

Och så får man väl fundera över programval när fakturor bara försvinner eller hoppas över i faktureringsprogrammet.

nilam

Problemet är att de var fakturor som var felaktiga så jag klickade bara ner, visste inte att de skulle försvinna då. Vi har alltså inte fått någon betalning för dem. För de var inga som jag skickade iväg. Och nu fick jag ju enormt mycket ångest.

nilam

Kan man göra en bokföringsorder på kundfakturor?

TimFaste

"Kan man göra en bokföringsorder ...?": Tja, det går väl bra. Ifall momsen stämmer med omsättningen och inbetalningen från kunden så torde det fungera. Så länge kunden har fått en giltig faktura som berättigar till momsavdrag så är det nog ok.

När det gäller de felaktiga fakturorna som bara klickades bort så lär det nog inte anses som ett bokföringsbrott om det är en enstaka händelse på grund av ovana vid systemet. Brott förutsätter ett uppsåt eller en medveten underlåtenhet.

Njut av sommaren, fånga dagen och ge katten i ångesten! Bland det mest brottsliga som finns är att missa livet!