Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Engångsskatt

Startat av Calleman, juni 29, 2010, 04:18:41 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Calleman

Hej forumare!

Använder mig av SPCS Lön 600 och håller på och kollar igenom programmet. Testade att göra en lönekörning på en anställd. Den anställde har timlön, dvs. löneart 1106.

När jag då skriver ut lönekörningen så vill programmet endast dra 8% i engångsskatt, trots att lönearten står inställd på tabellskatt.
Roligt för den anställde just nu, men inte så roligt om det korrigeras på nästa lön och denne inte får ut mer än några kronor eller om densamme får restskatt.

Några tips och funderingar? :)

Fredrik Stigsson

Hej,

du måste göra en inställning för den anställde i anställningsregistret så att beräkningsmetoden för avdraget av preliminär a-skatt är "Tabellskatt". Titta under fliken "4 Skatt" avseende den anställde och gör dina inställningar för skatt där.

Calleman

Har varit inne och kollat under fliken skatt på respektive anställd. Samtliga står på tabellskatt och tabellen är inställd per CSR-förfrågan. Problemet verkar ligga i det att de bara är anställda på timmar, vilket gör att (som programmet säger) "Årsinkomsten beräknas ligga mellan 18000 - 56400 kr, vilket ger en engångskatt på 8,00%".

Naturligtvis kan jag ju lägga in en manuell löneartikel med manuellt framräknad skatt.

Väl mött
Calleman

Fredrik Stigsson

Hej igen,

är du säker på att skatteavdraget görs med engångsskatt när du skapar en lönekörning. Jag har varit inne i övningsbolaget i Visma Lön 300 och valde där ut en anställd med timlön. Den anställde har under fliken "Skatt" en inställning för Tabellskatt enligt skattetabell 32 och en inställning för engångsskatt som "beräknad" till 23 %. När jag skapar en lönekörning och betalar ut lön till den här anställde så anpassar sig skattesatsen beroende på vilken lön som betalas ut i enlighet med skattetabellen. Om jag registrerar en lön om 30 000 SEK så blir skatteavdraget 7 554 SEK eller 25,18 % (7554/30000).