Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur noga är det?

Startat av Olof, juni 28, 2010, 03:43:05 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Olof

Hejsan,

hur noga är det för ett mindre privat AB att allt matchar?

Vi har flera olika konton, och även både EURO och SEK konton, hur noga är en revisor att alla siffror stämmer vid bokslutet?

Vad är vanligt att ha överseende med?

Mvh Olof

TimFaste

Det var en rolig fråga  ;D

För det första är det kanske inte revisorn som är den avgörande faktorn. Snarare myndigheterna och kanske då särskilt Skatteverket som kan bli mycket skeptisk till redovisningen om den inte präglas av korrekthet!

Revisorer å andra sidan agerar väldigt olika. En grundläggande princip som vägleder vid granskning är "väsentlighet" (d.v.s frågan om det rör sig om stora belopp i förhållande till bolagets totala balansomslutning eller omsättning) och "risk" (alltså om en avvikelse riskerar att ändra hela bedömningen av företagets ställning eller lönsamhet). Det finns revisorer som petar i alla detaljer. De har ofta sin yrkesroll präglad av arbete med löpande redovisning. Och sedan finns det revisorer som inte gör sitt jobb, men har kommit undan med det så här långt.

Du nämner konton i Euro och SEK. Jag är inte revisor utan redovisningskonsult och jag har mycket svårt att acceptera att man inte ens kan få rätt på pengarna i bolaget! I det fallet vill jag för det första identifiera differenserna och sedan göra rättelser. En liten diff i slutet av en period kan dölja stora fel som i och för sig "tar ut varandra" men som vart och ett har stor betydelse för bolagets ställning och resultat. Likvidkonton eller skulder i utländsk valuta ska justeras med bokslutsdagens sälj- och köpkurser.