Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kursvinst/förlust?

Startat av todavy, juni 14, 2010, 02:41:03 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

todavy

Hej!

Jag har utländska kunder som betalar min faktura i EURO. Men när pengarna kommer in är det ibland för lite eller för mycket. Antagligen p.g.a kursdifferenser. Hur bokför jag detta med kontantmetoden?

Exempel 1:
Säg att en faktura är på 1000 kr, men jag får in 1010 kr. Skall jag bokföra 1010 kr på Plusiro (1920), moms, frakt och netto som vanligt och 10 kr på något kursvinstkonto (t.ex. debet på konto 8331 valutakursvinst)?

Exempel 2:
Säg istället att jag får in 990 kr istället för 1000 kr. Skall jag bokföra de belopp för moms, netto, frakt som står på fakturan ändå, och sätta 10 kr på något valutakursförlust konto?

Och hur gör jag med valutakursvinst/förlustkontot vid bokslut? Skall det bli moms på dessa intäkter förluster?

TimFaste

Båda dina exempel verkar OK. Om kunderna är registrerade för VAT så att du slipper redovisa moms på försäljningen så kan du kanske strunta i kursvinst respektive -förlust. I annat fall är det ju rätt bra att försäljningen stämmer med momsen!  ;D Då får det väl bli kursvinster och -förluster.

Det är ingen moms på den typen av kostnad/intäkt.

todavy

I exempel 2 bokför jag 990 kr på Plusgiro, men bokför samtidigt moms och netto beräknat på totalbeloppet 1000 kr (enligt fakturan). Blir det inte fel då? Bokför jag inte för hög moms och intäkt? Måste jag räkna om moms och netto för det inbetalade beloppet?

TimFaste

Nej, det fakturerade beloppet gäller! Utgå i "tänket" ifrån att du inte bokför enligt bokslutsmetoden, utan du bokför varje faktura för sig och sedan varje betalning för sig. Du gör inte om fakturan för att kursskillnader gör att du inte fick fullt betalt - eller hur?

Nu hoppar du på grund av metod över det första steget - men du följer samma princip.

todavy

Ja i.o.f minskas väl intäkterna när valutakursförlustkontot (som är ett kostnadskonto) debiteras. Men jag krediterar ju momskontot med samma belopp som på fakturan. Betyder inte det att jag får betala högre moms än nödvändigt?

TimFaste

Som dina båda exempel visar kommer det ju med största sannolikhet att gå åt båda hållen - och då jämnar det ut sig. Om det blir någon effekt så får den förhoppningsvis anses försumbar.

todavy