Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

momsredovisning i inkomstdeklaration

Startat av menus, maj 31, 2010, 11:41:47 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

menus

hej
jag undrar hur det är med momsredovisning i ett fåmans aktiebolag
som har brutet räkenskappsår ( 01.09-31.08) och redovisar moms i bilaga i inkomsdeklaration.
vilken period ska redovisas i bilagan: kalenderår eller bolagets räkenskappsår?

Jag fick SIE fil från min redovisningsbyrå och  begripper inte varför kontona för ingående och utgående moms
inte är bokade mot 2650 t.ex så:
2611  +10000
2641   -7000
2650   -3000

borde inte sådant vara fallet vid bokslut? så att utgående saldo blir "0" på dessa konton (2641 & 2611)?

kan någon hjälpa mig och fatta detta ?
tack på förhand:)

TimFaste

Hej!

Ja, man skulle kanske tycka som du. Men det finns ingen lag på det. För länge sedan hade jag ett bokföringsprogram där momsrapporterna inte fungerade om jag bokade om momsen inom redovisningsperioden, utan vi fick alltid göra det som första verifikat i nästföljande period.

När det gäller årsredovisningen så är det inget problem eftersom flera konton summeras och momsen då ingår i summan av övriga kortfristiga skulder.

Å andra sidan kan man uppleva det som en fördel att momskontona som används i den löpande redovisningen av ut- och ingående moms blir nollställda vid utgången av varje redovisningsperiod.

Till syvende och sist handlar det om hur redovisningssystemen fungerar och/eller är upplagda för att momsrapporter m.m. ska bli rätt. Fråga gärna din redovisningskonsult varför man inte nollställt momskontona mot redovisningskontot. Det kan vara ett förbiseende och det kan också vara en anpassning till affärssystemets hantering av moms och momsrapporter. Och det kan vara att man inte bryr sig om vilket  ;D!

Fredrik Stigsson

Hej!

Vilken period ska redovisas i bilagan: kalenderår eller bolagets räkenskapsår?
När du redovisar moms i inkomstdeklarationen skall redovisningsperioden vara bolagets räkenskapsår, det vill säga 01.09-31.08 i ditt fall.

menus

#3
Tack för hjälpen  :)
jag har en liten fråga till...
när man redovisar moms i inkomstdeklarationen
blir den då inte specificerat på skattekonto utdrag?
utan blir den inbakad
i företagets slutliga skatt? ???
tacksam för svar
 :o

Fredrik Stigsson

Hej,

momsen finns specificerad på en egen rad i kontoutdraget från skattekontot även när momsredovisning sker i inkomstdeklarationen. Så har det varit hittills i alla fall enligt egen erfarenhet  :).

TimFaste

Mervärdeskattedebitereringen kommer att ingå i den slutliga skatten. På slutskattsedeln finns det då specificerat de olika skatteslagen som t.ex. inkomstskatt, fastighetsskatt, löneskatt på pensionssparande och i det här fallet mervärdeskatt.

menus

#6
tusen tack för svar
det finns ingen moms specificerat på skattekonto därför misstänkte att den måste ingå i den slutliga skatten
... detta innebär alltså att jag bokar momsskulden mot skattekonto när vi får  slutskattsedel
tänker jag rätt??

TimFaste

Deklarationen för bokslutet per 2009-08-31 lämnas in under 2010 och ingår i taxeringsåret 2010. Granskning görs under 2010 och slutlig skatt fastställs mot slutet av året. Då får du också slutskattsedeln.

Skall man då bokföra slutskattsedeln?

Nej! Det dokumentet kan inte anses vara en affärshändelse utan mer att betrakta som en information om läget.

I stället bokför man lämpligen transaktionerna som dyker upp på skattekontot. Då benar man ut vad som är moms, inkomstskatt m.m. och tar också hänsyn till inbetald F-skatt.