Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inköp från iTunes

Startat av LS, april 23, 2010, 09:29:21 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

LS


Jag tänker köpa ett navigationsprogram till min iPhone för att använda i firman. Dessa program handlar man i AppStore/iTunes och tillvägagånssättet här är att man ger Apple fullmakt att dra kostnaden från ett anslutet bank-/kreditkort (lite som ett dynamiskt autogiro).

Min fråga är nu vad ska man använda som verifikat för sådana här elektroniska köp... Ett kontoutdrag från Internetbanken eller? Måste man komplettera med några ytterligare uppgifter i så fall?


Fredrik Stigsson

Hej!

Du kan göra en utskrift på produktbeskrivningen från Apples hemsida där det förhoppningsvis finns information om pris exklusive moms, moms och pris inklusive moms.

LS

Citat från: Bokfoering skrivet april 23, 2010, 04:03:09 PM
Hej!

Du kan göra en utskrift på produktbeskrivningen från Apples hemsida där det förhoppningsvis finns information om pris exklusive moms, moms och pris inklusive moms.

Okej, räcker den som verifikation?


Fredrik Stigsson

Hej,

i brist på annat underlag är en sådan utskrift det enda alternativet. Det är dock lite konstigt att man inte får någon orderbekräftelse, faktura eller kontantkvitto vid inköp från Apple.

LS

#4
Citat från: Bokfoering skrivet april 23, 2010, 04:22:09 PM
Hej,

i brist på annat underlag är en sådan utskrift det enda alternativet. Det är dock lite konstigt att man inte får någon orderbekräftelse, faktura eller kontantkvitto vid inköp från Apple.

När jag tänker efter så får man faktiskt en orderbekräftelse via mail efter varje köp. Ska man kanske skriva ut använda detta mail  som verifikation i stället (dock tror jag inte att momsen är specificerad här)?


TimFaste

Oj, nu börjar det bli spännande!!  :o

Momsen - specificerad! Säljs programmet från ett EU-baserat iTunes/Appel Store eller från någon annan stans?

LS


Ingen aning fakiskt. Priset är iaf. angivet i SKR... Frågan var dock vad som duger som verifiktation?


TimFaste

Om du har orderbekräftelsen som du fått som e-post. Produktbeskrivningen från hemsidan med priser och bekräftelse på uttaget från kontot (där brukar också stå till vem pengarna gått) då räcker det. När det gäller momsen krävs att det någonstans framgår leverantörens svenska VAT-nummer och momsbeloppet.

LS


Oj, en hel hög med papper alltså för att verifiera ett så litet köp (kanske lika bra att ta kostnaden privat)?  :-\


TimFaste

3 st A4 = 40 g (om det är 80 g papper)  ;D ;D ;D ;D

LS

Citat från: TimFaste skrivet april 27, 2010, 09:12:41 AM
3 st A4 = 40 g (om det är 80 g papper)  ;D ;D ;D ;D

Säg det till en trädkramare!
Kanske vore dags att ansvariga myndigheter började leta efter lite mer miljövänliga alternativ här (precis som man har gjort i de allra flesta andra branscher)  ::)


TimFaste

Citera3 st A4 = 40 g (om det är 80 g papper)  Grin Grin Grin Grin
Fel 15 g!! Sorry! Fel av mig!