Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra beslut om skatt

Startat av Josef, april 20, 2010, 11:50:12 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Josef

Hallå :)
Har lite problem med skatte bokföringen. Driver ett aktiebolag.

Under 2008 vart det fel med moms, arbetsgivaravgifterna och avdragen skatt betalningarna. Det som uppstod var att bokförda uppgifter var fel och detta korrigerades under 2009 till bokslutet. Under 2009 drogs det av pengar från skattekontot, men även kom in pengar till skattekontot för moms tillexempel, för 2008.

Jag använder kontot 1630 som baskonto för skatten. Jag undrar hur man ska bokföra exempelvis detta:
Beslut 090211 moms mars 2008, -2919 kr
Beslut 090213 arbetsgivaravgift okt 2008, 1121 kr

Tack på förhand!

Mvh
Josef

TimFaste

Har bolaget kalenderår som räkenskapsår?
Fanns det i så fall korrekta korrigerade saldon bokförda på konton för moms och arbetsgivaravgifter per 2008-12-31?

Josef

Hej TimFaste :)

Bolaget har kalenderår som räkenskapsår. Alla konton var korrekt korrigerade, per 2008-12-31. Bokslutet vart helt korrekt men under 2009 som sagt började allt dras från skattekontot.

Tusen tack för din hjälp!
Mvh
Josef

TimFaste

OK - då finns skulderna och fordringarna på respektive skuldkonto. Förslag:

Momsen
Debet 2650 Momsredovisning: 2919 kr
Kredit 1630 Skattekonto: 2919 kr

Arbetsgivaravgiften
Kredit 2730 Avräkning sociala avgifter: 1121 kr
Debet 1630 Skattekonto: 1121 kr

Konto 2650 och 2730 under förutsättning att det var på dessa konton som posterna var bokförda i bokslutet. I annat fall får du ta beloppen från de konton där de var intagna i bokslutet.

Josef

Hej igen och tack för senaste svaret :)

Dina förslag var kanon. Men jag kollade på bokföramoms hemsida(http://www.bokforamoms.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=14&Itemid=62#skattetillagg) och där stod det följande:

"Arbetsgången är ju att du först upptäcker att det var fel, sedan bokar du en rättelse i in bokföringen, sedan lämnar du in rättelsen, ett beslut kommer från Skattemyndigheten (som du för övrigt inte heller behöver bokföra), sedan syns den på skattekontoutdraget enligt ovan. Eftersom arbetsgivaravgifter och avdragen skatt redan är bokad i och med rättelsen, behöver du inte bokföra denna. Men rättelser av moms behöver du bokföra, se nedan under den rubriken."

Ditt förslag lät helt logiskt, men kan det vara så att man inte ska bokföra arbetsgivaravgifter och avdragen skatt? Hur ska man då bokföra skattekontot eftersom det sker en massa transaktioner?

Tusen tack för din hjälp!
Mvh
Josef

TimFaste

Citera"Arbetsgången är ju att du först upptäcker att det var fel, sedan bokar du en rättelse i in bokföringen, sedan lämnar du in rättelsen, ..."

CiteraAlla konton var korrekt korrigerade, per 2008-12-31. Bokslutet vart helt korrekt men under 2009 som sagt började allt dras från skattekontot.

Om min tolkning av din text var korrekt, så gjordes dessa ändringar i bokslutet 2008 och sedan lämnades det in rättelser till Skatteverket som så småningom dök upp som transaktioner på skattekontot. I så fall har ni ju följt ovanstående arbetsgång!

Om man på bokforamoms.se menar att man direkt vid bokföringen av rättelsen borde föra in saldona på konto 1630 så anser jag att det är ett feltänk. Transaktioner på skattekontot bör enligt min mening bokföras på de datum då de dyker upp på skattekontoredovisningen.

Att hitta ett fel i tidigare inlämnad skattedeklaration får anses vara en egen "affärshändelse" och bokförs på sina respektive konton - förslagsvis enligt nedanstående:

Moms på konto 1650 eller 2650 [motkonto något eller några av kontona som avser ingående eller utgående moms]
Arbetsgivaravgifter konto 2730 (eller något konto i den gruppen) [motkonto något av kontona för arbetsgivaravgifter i klass 7]
Personalskatter konto 2710 [oftast behöver man här inte bokföra något eftersom felet normalt hittas vid avstämning av just konto 2710; i annat fall kan det gälla en hel lönebokning som kanske framkommer vid avstämningen av årets kontrolluppgifter]