Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inköp med privata medel

Startat av LS, april 19, 2010, 09:18:24 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

TimFaste

Vi förutsätter att det är ett konto knutet till företaget - ja!

LS

Citat från: TimFaste skrivet april 26, 2010, 01:19:24 PM
Vi förutsätter att det är ett konto knutet till företaget - ja!

Okej... Då måste man alltså även komma ihåg att bokföra små ränteinkomster på några kronor varje månadsslut, så att balansen upprätthålls?

Jag ältar vidare med mina privata inköp  ::)

Skulle man inte kunna tänka sig att göra en större insättning av "eget kapital" i firman vid ett enda tillfälle innan man bokför själva inköpet (istället för att göra flera små insättningar för resp. faktura)... Eller är jag helt ute och cyklar?


TimFaste

Jodå, så att du s.a.s. har en större "fiktiv" kassa. Och så kan du plocka därifrån! Se dock till att du aldrig hamnar under 0 kr i kassan!

LS

Citat från: TimFaste skrivet april 27, 2010, 09:13:57 AM
Jodå, så att du s.a.s. har en större "fiktiv" kassa. Och så kan du plocka därifrån! Se dock till att du aldrig hamnar under 0 kr i kassan!

Greeejt! Då borde det räcka med att jag sätter in en summa direkt när jag drar igång firman som jag vet är större än årets samlade inköp gjorda med privata medel? Det var detta jag var inne på från början, men jag fick uppfattningen att det inte var rätt att göra så när jag var i kontakt med Visma. Jag tycker dock att all logik tyder på att det borde funka att göra så...  :)

/Ps. Bara så att jag inte börjar slarva och göra fel här upprepar jag även den tidigare frågan... Krävs det bokföring av små ränteinkomster på företagets bankkonton? Jag vet att t.ex. Skandiabanken betalar ut ränta (och drar skatt) varje månad....



TimFaste

Ja! Varje affärshändelse ska bokföras!

LS

Citat från: TimFaste skrivet april 27, 2010, 05:23:05 PM
Ja! Varje affärshändelse ska bokföras!

Blir det en utskrift av kontoutdraget som får "agera" verifiktation i så fall? Ränta od. omfattas väl iaf. inte av moms?


TimFaste

Om du tar ut ett kontoutdrag per månad och förvarar det bland dina räkenskaper så kan du ta vilket papper som helst och om du så vill för hand skriva in "Ränta för xxx månad" och belopp och använda det som underlag. Om du vill spara på skogen kan du ta ett A5! Kontoutdragen för dina bankkonton förvarar du liksom övrigt räkenskapsmaterial i hela den långa tiden.

Moms får aldrig dras om det inte VAT-nummer och belopp står på fakturan, kvittot eller underlaget. Räntor, bankkostnader m.m. är inte momspliktigt.

LS


En sak till (börjar bli en lång tråd det här, men eftersom jag spinner vidare på ämnet håller jag mig kvar här)...

Jag ska ha mitt kontor i hemmet och jag tänker ta halva kostnaden för mitt bredbandabonnemang på firman. Denna avgift dras dock via autogiro från mitt privata bankkonto. Hur bokför jag detta och vad ska jag använda som verifikation?


TimFaste

Vi gör så här - kom med ett förslag till hur du skulle kunna göra. Så kan vi väl se om det verkar vettigt. Anledningen till att jag svarar så här är att du måste öva upp din egen känsla för hur man gör. Du måste kunna utveckla processer i ditt företag som inte kräver mycket aktivitet kring den här typen av frågor. Jag ser fram emot att få se ditt förslag!

LS


Hmm... Eftersom jag inte har något annat underlag än mitt kontoutdrag, där varken moms eller organisationsnummer framgår, har jag faktiskt ingen aning om hur jag ska göra här. I värsta fall får jag väl säga upp autogirot och be min leverantör fakturera som vanligt... Men det borde väl vara fler än jag som sitter i den här situationen (och som förhoppningsvis även har en lösning)?


TimFaste

Privat får du väl något underlag - eller också har du ett avtal där det står hur mycket det kostar dig varje månad. Om det är så att du inte får en faktura varje gång det ska dras från ditt konto så får du väl ta en kopia av avtalet där det står hur mycket som kommer att dras varje månad från ditt konto och VAT-nummer och moms m.m. Sätt den kopian i en pärm med avtal m.m. som du tar vara på lika länge som övrigt räkenskapsmaterial.

Sedan får du väl anpassa dig till programmets begränsningar och bokföra sådant du betalar med privata medel i två steg. När du har alla siffrorna i respektive ruta i programmet så gör en PrintScrean. Ta utskriften och sätt in den i verifikatpärmen. Eller skriv en bokföringsorder för hand på ett blankt papper. Eller köp ett block med bokföringsorder på bokhandeln eller kontorsvaruhuset och skriv på ett sådant blad.

Man kan göra nästan hur som helst bara man har ordning på papperna och att det går att förstå varifrån uppgifterna kommer, vem man har handlat av och när.

LS


Jag har faktisk aldrig sett ett autogiroavtal där priset står fastspikat. Detta är i många fall dessutom en omöjlighet (exempelvis när det rör sig om rörliga kostnader som telefoni etc). Den enda bekräftelse man får är en sammanställning från banken där samtliga godkända autogiroavtal finns angivna. Bara företagsnamn, bgnr. och ett betalarnummer finns angivet där.

Bankens/kontoutdragets detaljinformation innehåller endast:

Kontonummer (som pengarna ska dras ifrån)
Datum (då pengarna har dragits)
Belopp (inkl. moms)
Företagets namn (dvs. mottagaren)

På autogiroanmälan finns förvisso företagets organisationsnummer, så den skulle man kunna göra en kopia av och hänvisa till. Något VAT-nummer kan jag dock inte hitta någonstans. Inte heller framgår momsen någonstans, så frågan är hur man ska gå till väga för att bokföra och verifiera detta?

Jag förstår att man kan göra på flera olika sätt, men oavsett vilket så måste man ha underlag. Eftersom det här torde vara ett generellt problem tycker man ju att det även bör finnas en vedertagen lösing...


TimFaste

Har jag uppfattat det rätt om jag tolkar din information som att det dras x kr från bankkontot och du får inte något dokument, faktura, e-postfaktura eller annan information som preciserar vad som döljer sig bakom det dragna beloppet eller varför man drar det?

Med avtal menade jag inte autogiroavtalet, utan avtalet med leverantören av Internetanslutningen. Ett autogiroavtal är endast ett medgivande om att leverantören får dra sin fordran direkt från ditt konto.

LS

#28
Citat från: TimFaste skrivet maj 03, 2010, 03:20:01 PM
Har jag uppfattat det rätt om jag tolkar din information som att det dras x kr från bankkontot och du får inte något dokument, faktura, e-postfaktura eller annan information som preciserar vad som döljer sig bakom det dragna beloppet eller varför man drar det?

Mja, information skickas förvisso ut från den här leverantören via mail om vilket belopp som ska dras varje månad. Det framgår dock varken något VAT-nummer eller någon momsspecifikation där. Lika lite framgår dessa uppgifter någonstans på ett "avtal"... Eller en abonnemangsbekräftelse.


TimFaste

Om man ska vara petig så skulle du då väl kunna dra kostnaden - eftersom du bevisligen har betalat för tjänsten - men inte dra momsen. E-postmeddelandet kan användas som underlag.

Kraven på en förenklad faktura - och därmed förutsättningarna för att få dra momsen om beloppet understiger 2000 kr - är följande:

En förenklad faktura ska innehålla
- det datum fakturan utfärdandes (fakturadatumet)
- din identifiering
- vilken typ av varor du levererat eller tjänster du utfört
- vilken moms kunden ska betala eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna momsen.