Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

bokföra såld bil delvis avskriven!

Startat av cinas, april 13, 2010, 02:14:03 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

cinas

Undrar om någon kan hjälpa mig hur jag skall bokföra en bil som vi lämnat i inbyte vid köp av en ny bil.
Bilen köptes 2007 för 50 000 kr konto 1930, 40 000kr 1240, 10 000 kr 2641, (full rätt att dra ing moms då detta är en bil med flak) Denna bil är avskriven med 8000kr/år tot 24 000kr (det är 16 000 kr kvar att skriva av). Vi fick 30 000kr för denna bil ink moms. Hur skall jag bokföra denna bil!

Mycket tacksam för svar / Cinas

TimFaste

Kredit 1240: 40000
Debet 1249: 24000
Kredit 2641: 6000
Kredit 3973: 8000 (kontot = Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier)
Debet 1930: 30000

Din momsrapport kommer att gnälla för det finns inga 24000 kr i omsättning enligt ovanstående bokföringsförslag. Antingen så struntar du i momsrapportens omsättningssiffror och skriver in den korrekta siffran manuellt s.a.s. eller också har du några konton utanför affärsredovisningen där du kan ta den typen av informationsbokföring.

Att bokföra 30 000 kr på 1930 är väl inte heller hela sanningen eftersom det hänger samman med inköpet av den nya bilen. På det köpekontraktet brukar ju den inbytta bilen finnas upptagen och avräknad från köpeskillingen som gäller den nya bilen. Sannolikt är det då enklast att bokföra köpet av den nya bilen samtidigt och då blir det ingen post som är 30 000 kr stor, utan en mellanskillnad där de 30 000 kronorna är avräknad.

cinas

Att bokföra de 30 000 kr är inga problem och jag gör det i samband med köpet av den nya bilen. Men vad säger revisorn när det inte stämmer på momsrapporten? Brukar man ha informationskonton utanför affärsredovisning hur gör man då och vilka sru koder använder man sig utav då? hur korrigerar man manuellt omsättningen (vad betyder s.a.s)?

Stort tack för tidigare svar jag har gjort rätt där men jag fick en förklaring till varför momsrapporten visar fel.

Ett jättestort tack

TimFaste

s.a.s. = "så att säga" (Jo, det är nog en rätt meningslös ifyllnadsfras! Ska bättra mig!)

"Vad säger revisorn?". Han/hon ska nog inte säga någonting alls så länge som verkligheten stämmer! En rapport är bara ett hjälpmedel!

"Hur korrigerar man manuellt omsättningen?" Det jag tänkte på när jag skrev det är att man fyller i skattedeklarationen med de rätta siffrorna oavsett vad som står i den utskrivna rapporten från redovisningssystemet.

"Brukar man ha informationskonton utanför affärsredovisningen?" Det händer, men användarna har nog inte upptäckt möjligheterna ännu. Kontoklass 0 och kontoklass 9 är i princip "lediga". Det förutsätter att redovisningssystemet kan hantera konton utanför affärsredovisningen. I vårt system är det möjligt och jag kombinerar det i detta fallet med automatik så att jag minimerar registreringsjobbet. Där finns t.ex. upplagt konto 9980 "Inventarieförsäljning momspliktig" och 9981 "Motkonto 9980". Automatiken gör att jag endast bokför försäljningen på 9980 och sedan skapas motbokningen av sig själv. Konto 9980 har momskod som styr saldot till momspliktig försäljning inom landet. Rapporterna Momsavstämning och Momsrapport blir därmed korrekta.

Om vi tar ditt exempel så skulle jag ha bokfört det på följande sätt:

Kredit 1240: 40000
Debet 1249: 24000
Kredit 2641: 6000
Kredit 3973: 8000 (kontot = Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier)
Debet 1930: 30000
Kredit 9980: 24000
Debet 9981: 24000 (automatiskt skapat vid registrering av föregående transaktion)

Mitt "extraarbete" blir alltså bara registreringen av 9980 + belopp samt Enter för att godkänna skapandet av den automatiska transaktionen. Att jag gör på detta sättet beror på att jag hyllar principen "gör helt rätt från början!".

Ingen sedvanlig rapport - vare sig balansrapporten eller resultatrapporten - innehåller ovanstående konton. De finns med i huvudboken men påverkar inte resultatet. Det som är viktigt att tänka på när man använder konton utanför affärsredovisningen är att debet och kredit ska stämma inom de kontogrupperna också. Annars visar balansrapporten och resultatrapporten olika resultat.


cinas

Ett jättestort tack till dig! / Cinas