Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Dubbelbetalande kund

Startat av Peter120, april 09, 2010, 04:57:22 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter120

Hur ska man hantera en kund som har betalat dubbelt.

Kunden betalade in ca 40000 och dessa pengar användes samma dag att betala till leverantörer, vilket gjorde att vi inte har någon kassa.
Nu ringer kunden och vill få tillbaka pengarna direkt.

Vad gäller, vad kan kunden göra? Vad kan vi göra(svårt att betala just nu samt att vi måste betala viktiga leverantörer)?

Vi ska självklart betala tillbaka så snabbt vi kan, men kassan är nästan tom. :'(

TimFaste

Detta är ju lite off topic (ingen bokföringsfråga) så att säga, men du ska få några korta synpunkter.

Det tycks mig självklart att du omgående ska betala tillbaka pengarna till din kund! Ni bör dessutom se till att ha sådana rutiner som minskar risken för att ni använder eventuella dubbelbetalningar till annat ändamål.

Du funderar "vad kan kunden göra"? Ingenting! Om ni går i konkurs är det en oprioriterad fordran från kundens sida!

Du funderar också "vad kan vi göra?" Tja, upprätta en likviditetsbudget, se över affärsplanen vad det är som gör att ni fattas pengar och - om det inte finns någon ljusning i sikte - gå in och titta på konkurslagen och fundera på om det inte är dags att kasta in handskarna. Om man inte kan betala förfallen skuld i rätt tid - och den oförmågan inte är tillfällig - är man skyldig att begära sitt företag i konkurs!

Peter120

Problemet är att betalningarna frånvåra kunder varierar mycket mellan veckorna en vecka så kan vi få in max 20 000 och nästa 200 000-300 000.