Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

ang kvittning mot tjänsteinkomst

Startat av blåbär, april 08, 2010, 07:57:01 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

blåbär

Hej igen

Vill bara dela med mig av information som jag fick av skatteverket i går på en informationsträff jag var på.

Jag frågade om kvittning och de sa att när man kvittar förlust mot inkomst av tjänst så ska man inte ta upp den till beskattning igen senare år när man går med vinst. Eftersom man sänker den pensionsgrundande inkomsten så är det pengar som är borta. Och ska inte beskattas i framtiden.

Minus på eget kapital i det förenklade bokslutet tyckte de var fel och borde inte kunna hända....
Kunde inte ge mig en förklaring eller något svar på om det var bra eller dåligt....

Någon här som vet?

TimFaste

Ett förtydligande till tidigare diskussion om underskott i nystartad rörelse eller konstnärligt verksamhet som kvittas mot inkomst av tjänst.

Utnyttjat underskott ska naturligtvis inte tas upp till beskattning någon gång längre fram! Däremot, det underskott som har utnyttjats är "förbrukat"! Det kan inte användas längre fram för att kvitta bort vinster i näringsverksamheten som uppkommer under kommande år! En gång förbrukat, för alltid förbrukat!

Om å andra sidan underskottet inte kvittas mot inkomst av tjänst, så kan det naturligtvis utnyttjas mot framtida vinster i näringsverksamheten tills det är helt förbrukat i det inkomstslaget.

Angående minus i eget kapital: Vilket program kör du? I vilka rapporter ser du att kapitalet är minus?

blåbär

jag ser i balansräkningen att mina skulder är högre än mina tillgångar vilket är sant och överensstämmer med verkligheten

jag har lån och utnyttjat egna personliga krediter för att betala kostnaderna i företaget under året
och jag har nästan inga kontanta medel i kassan
varulagret finns kvar till 3/4 = anskaffningsvärde (understiger lånet) för jag har anv resten av lånet att köpa in en dator till företag + lite annan utrustning som jag har behövt

jag går med förlust 2009, ca 50000kr vilket jag räknat med eftersom jag haft så mycket mer kostnader än inkomster

så balansräkningen är inte i balans, eget kapital är lite över -30000kr

Vet inte vilket program bokföringsbyrån kört, men de var odugliga
har nu sett flera fel, bland annat från 2008 då de räknat ut mina milkostnader som 8,7 milX18.50 när det ska vara 87 mil. Och andra fel som egna uttag när jag inte gjort det. Och som sagt värderat lagret till försäljningspriset istället för anskaffningsvärdet, vilket blir väldigt mycket fel i pengar i balansräkningen och visar plötsligt att jag har gått med vinst när jag inte gjort det.

Jag är glad om jag kan korrigera lagret så att det blir rätt i allafall, jag nöjer mig med det. Men då blir det minus på eget kapital i årsbokslutet....

Har inte råd att anlita någon som ska gå igenom hela bokföringen igen. Men jag undrar vad skatteverket tycker om att jag har -30000 i eget kapital och att det inte visar en balans på NE blanketten. Men det är ju verkligheten.


blåbär

ursäkta en rättning
balansräkningen har de fått rätt förstås, i siffror. Fast siffrorna är fel.

Det är det jag menar att balansräkningen är fel.

Det är på NE blanketten som det blir obalans när eget kapital blir -30000kr
när jag har rättat till lagervärderingen

undrar då om jag ska rätta någon annanstans eller låta det vara så här?


TimFaste

Om du summerar tillgångarna. Och sedan summerar skulderna och drar bort de 30 000 kronorna från skulderna och de båda summorna stämmer, så är det rätt att det står -30 000 kr på NE-blanketten.