Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

bokföra eget uttag

Startat av Kiki, juni 21, 2008, 09:00:23 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag fattar inte riktigt det här med eget uttag.
Min man har gjord olika egna insättningar i form av maskiner och verktyg vi behöver för att utföra tjänster.

Vi har redan fått några inbetalningar efter utförda arbeten.
Nu är det dock dags att ta ut pengar för vanliga levnadskostnader, och jag funderar på vilka konton berörs.
Kan vi ta ut pengar som eget uttag och bokför mot egna insättningar? I det här fallet minskar bara skulder, men uttaget behöver inte beskattas?
Eller måste vi använda kontot eget uttag mot bank, där uttaget beskattas?

Eller är jag helt ute och cyklar???

Tack...
Kiki

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
I enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag gör man egna uttag när man som delägare eller närstående till delägare behöver pengar till löpande levnadsomkostnader. I dessa företagsformer beskattas man för vinsten som blir under året, egna uttag och egna insättningar påverkar inte resultatet i företaget. Preliminär skatt betalas baserat på förväntad vinst under året, men preliminärskatt betalar man inte förren man har fått beslut från skatteverket om detta.

I aktiebolag och ekonomiska föreningar betalar man ut vanlig lön till delägarna, aktiebolaget eller den ekonomiska föreningen måste därför vara registrerat som arbetsgivare hos skatteverket. När man betalar ut lön redovisar och betalar man löpande, den 12:e i månaden efter löneutbetalningsmånaden arbetsgivaravgifter och preliminärskatt för de anställda.

Här kan du läsa mer om:
Eget uttag
Löner till tjänstemän

Kiki

Tack så mycket!

Trevlig söndag,
Kiki