Hur bokför jag detta? Försäljning av tidigare inköp, köp av ny vara från England

Startat av FredrikL, mars 10, 2010, 12:24:16 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

FredrikL

Hej!

Jag är helt novis på detta med bokföring och behöver således hjälp. Jag har ett handelsbolag och behöver bokföra följande:

2009 köpte vi en kamera till företaget för ca 16000 kr inkl moms, som jag sålde förra veckan för 12000 kr inkl moms. Sedan köpte jag en ny kamera + objektiv till denna för ca 24000 kr exkl moms från England. Eftersom det är ett EU-land bad jag dem dra av momsen, 17.5%, direkt.

Hur bokför jag nu detta?

Behöver jag på något sätt skriva en förlust från inköpet 2009, eller spelar det ingen roll eftersom det är förra året?
Ska jag betala in moms till Skatteverket? Hur bokför jag den engelska momsen?

Tack på förhand!

TimFaste

Vi får väl först se hur du gjorde 2009. Har du avslutat det året? Hur kommer det sig att du i din beskrivning talar om kamerans pris inklusive mervärdeskatt? Var det ett köp från en privatperson så att ni inte fick avdrag för någon mervärdeskatt?

Årets transaktion avseende försäljningen kan bokföras enligt följande:

Kredit 1220 Inventarier: Anskaffningsvärdet
Debet 1229 Ack avskrivn inventarier: Gjorda avskrivningar fram t.o.m. försäljningsdatum
Kredit 2611 Utgående mervärdeskatt: 2 400 kr
Debet 7973 Förlust avyttrade anläggningstillgångar: 9600 kr - (anskaffningsvärdet från 1220 - ack avskrivn från 1229)

Om verksamheten är nystartad och ni har förlängt första räkenskapsår fr.o.m. starten 2009 t.o.m. 2010-12-31 så lär du ju inte ha någon avskrivning på konto 1229. Hela mellanskillnaden mellan anskaffningsutgiften och din försäljningsinkomst blir då din förlust.

Mervärdeskatt vid Gemenskapsinterna förvärv

Du bokför ingen engelsk moms! Momsredovisningen ska ske av dig här i Sverige! I din momsdeklaration ska du redovisa svensk moms enligt följande:

25 % skatt beräknat på din anskaffningsutgift för den nya kameran: Ruta 10 Utgående moms
25 % skatt beräknat på din anskaffningsutgift för den nya kameran: Ruta 48 Ingående moms
Din anskaffningsutgift för den nya kameran: Ruta 20 Inköp av varor från ett annat EG-land

För att få fram den informationen ur din bokföring kan man bokföra inköpet enligt följande:

Kredit 2615 Utg moms på varuförvärv från annat EG-land: 25 % skatt beräknat på din anskaffningsutgift för den nya kameran
Debet 2645 Ing moms på varuförvärv från annat EG-land: 25 % skatt beräknat på din anskaffningsutgift för den nya kameran

Kolla i ditt bokföringsprograms hjälpfunktioner eller manualer hur man hanterar redovisningen av inköpsvärden vid omvänd beskattning av EG-förvärv.

FredrikL

Tack så mycket för svaret.

Vi kör förlängt räkenskapsår då 2009 var vårt första år.

Det jag dock inte förstår är varför man ska lägga 25% både som ingående och utgående. Då nollas det ju? Betalar man ingen moms till Skatteverket?

TimFaste

CiteraDet jag dock inte förstår är varför man ska lägga 25% både som ingående och utgående. Då nollas det ju? Betalar man ingen moms till Skatteverket?

Tanken är så här. För att du som näringsidkare ska slippa att momsregistrera dig i alla EU-länder där du gör eller kan tänkas göra inköp så har man löst det så att vid gemenskapsinterna förvärv flyttas momsskkyldigheten till köparens land. Då måste köparen titta i sin egen momslagstiftning för regler som kan tillämpas.

Första frågan är då: "Är det en momspliktig försäljning?" I ditt fall blir svaret på den frågan - JA! Vid försäljning av kamerautrustning ska men lägga på och redovisa moms. Alltså ska du ta upp utgående moms 25 % på netto införselkostnad.

Den andra frågan är: "Har jag i mitt företag rätt att göra avdrag för denna moms?" I ditt fall blir svaret på den frågan också - JA! Alltså för du upp samma belopp som ingående avdragsgill moms.

Fundera på den andra frågan. Om du hade köpt en ny personbil (Jaguar?  ;D) som förmånsbil till ditt företag, hade du då fått dra av momsen? NEJ! Däremot hade du fått redovisa in den utgående momsen enligt fråga 1 till den svenska staten.



FredrikL

Citat från: TimFaste skrivet mars 10, 2010, 01:02:38 PM
25 % skatt beräknat på din anskaffningsutgift för den nya kameran: Ruta 10 Utgående moms
25 % skatt beräknat på din anskaffningsutgift för den nya kameran: Ruta 48 Ingående moms
Din anskaffningsutgift för den nya kameran: Ruta 20 Inköp av varor från ett annat EG-land
En fråga till - ruta 48 ingående är jag med på, men ska jag inte använda ruta 30 utgående för köp av varor från annat EU-land?

FredrikL

En till fråga! :)

Hur gör man när man köper en vara från USA? Den kostade ca 4000 kr inkl amerikansk moms, levererades elektroniskt så ingen tull eller svensk moms. Ska man köra kredit+debit på momsen precis som vid EU-inköp eller ska jag bara låta den vara?

TimFaste

Usch! Förlåt mig -  :-[  :-[  :-[  :-[

Naturligtvis ruta 30 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det som levereras elektroniskt är förmodligen ingen vara utan en tjänst, t.ex. datorprogram. Det är i princip samma rutin med ut- och ingående moms:

Kredit: 2614 Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet
Debet: 2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet

I momsdeklarationen redovisas anskaffningsutgiften i ruta 22 Inköp av tjänster från ett land utanför EU
Utgående moms i ruta 30!!!
Ingående moms i ruta 48

Hoppas det blev rätt denna gången!  ;D