Kundförlust vid VMB-försäljning på kommission

Startat av Stures, mars 02, 2010, 07:57:38 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Stures

Har lyckats dra ihop en kundförlust. En av mina varor såldes av en kommissionär på faktura, kunden betalade aldrig. Har inte skickat inkasso eller liknande så den är endast befarad.

Jag och min kommissionär har lagt upp det så att de endast blir skyldiga mig pengar först när slutkonsumenten betalat, jag har alltså ännu inte någon t.ex. fordran från kommissionär att minska med det förlorade beloppet.
På något sätt skulle jag behöva bokföra det som om att lagret har minskat med en vara och kontera det mot något kundförlustkonto (kostnad).
Jag har ännu inte nått bokslut och har därför inte något lagerkonto att kreditera.
Om varan kostade 100 :- i inköpsprisska jag alltså debitera "6351 Befarad kundförlust" och "1651 Befarad momsfordran" (fast då det är VMB behöver jag väll inte bry mig om något momsfordrankonto?), men vad ska jag kreditera? Utan VMB och kommission skulle det bli "1519 Nedskrivning kuf", men vad blir det för mig?

Hittade detta i en skrivelse från RSV:
CiteraVMB inom t.ex. bilhandeln förutsätter att en enskild affärshändelse ger vinst. Uppkommer däremot förlust undantas transaktionen från beskattning. I allmänhet konstateras en förlust först efter det att varan sålts och mervärdes- skatten har redovisats. Med stöd av 13 kap. 24 och 25 §§ ML får skatten i sådana fall rättas i efterhand i deklaration för den period då förlusten är konstaterad. Först måste således konstateras att förlust uppkommit.

Fredrik Stigsson

Hej!
Om du inte har bokfört någon intäkt ännu så kan du inte bokföra en kundförlust. Jag antar att du redan bokfört kostnaden för varorna när du bokförde inköpet av varorna. Om du har bokfört en varukostnad så har du ju redan bokfört att vara har förbrukats (förlust av vara).