Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföing av maskin betald av banklån

Startat av ettolesil07, februari 13, 2010, 10:51:48 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

ettolesil07

Vi använder VISMA SPCS 2000 som bokföringsprogram.
Vi har köpt en maskin som är betald med ett banklån. Vilka konton ska jag använda? Leverantösfakuran läggs ju in på 1220 Maskiner och tillgångar men vilket blir motkontot. Pengarna har aldrig kommit in på mitt konto utan banken har betalat lånet direkt till levernatören. Jag tänkte göra ett banklånskont för just denna maskinen. Kan jag ta detta på tex 2351 Banklån för....?
Hur gör jag när jag betalar lånet till banken?

Tacksam för hjälp!
mvh
ettolesil07

TimFaste

Visst är det så att leverantörsfakturor som du registrerar i leverantörsreskontramodulen antingen manuellt eller automatiskt förs över till bokföringen och att leverantörsskulden då hamnar på konto 2440 i kredit? Korrekt? ??? Det är i detta momentet som du bokfört nettoutgiften på konto 1220 och den ingående momsen på konto 2640 (eller 2641)? Har jag rätt idetta också?

Sedan har denna faktura blivit betald med ett banklån. Nu använder jag inte SPCS så jag kanske är ute och cyklar, men om jag minns rätt så bokför man leverantörsbetalningar i leverantörsreskontramodulen. Du bör ju där kunna välja mellan betalning från t.ex. kassa, bank eller plusgiro. I det här fallet ska du välja betalning från konto 2351 - om det är så du väljer att redovisa det.

Amorteringar av banklån bokförs ofta så här:

Kredit 2330/1920/1930/1940 Likvidkonto (välj det du använder): Totala beloppet
Debet 2351 Reverslån: Amortering
Debet 6570 Bankkostnader: Avgifter
Debet 8415 Räntekostnader: Räntan

Välj de delar som passar dig.