En fråga om inventarier och fakturor från olika leverantörer.

Startat av MrSandqvist, februari 10, 2010, 10:58:34 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

MrSandqvist

Hej!

Mitt namn är Richard och är ny inom eget företagande (startade vid nyårsskiftet). Jag har nu köpt in datorprodukter från två olika leverantörer och ska använda hälften av sakerna till min egen maskin som jag köper in till företaget och andra hälften ska gå till kund. Anledningarna till varför jag har använt två leverantörer är för att den enda leverantören har större utbud till ett bättre pris på en del saker och vise versa.

På kundens faktura skriver jag ju lätt bara ut fakturan med de sakerna han ska ha (blandat från de olika leverantörerna) men hur gör jag för min egen del? Ställer jag upp en faktura till mig själv som jag "skriver av" genom att bokföra den som inventarier i firman? (leverantörerna har redan fått sina pengar)

Eller vad behöver jag tänka på i det här fallet?

Tacksam för all hjälp, nämnvärt är kanske att jag använder mig av vismas enskilda firma programvara för att slippa undan missförstånden med alla konton samt debit och kredit. (även om jag förstår principen mellan de olika begreppen och kontohanteringen så nyttjas dem inte aktivt i min dagliga verksamhet.)

TimFaste


MrSandqvist

Det rör sig om belopp runt 4000kr exkl. moms för min egen del. Ingen värsting maskin :)

TimFaste

Då tycker jag att du bokför den del av inköpet som du behåller som utrustning som Övriga externa kostnader. Den del som motsvarar sålda varor som Varor material tjänster.

MrSandqvist

Så jag ska inte bokföra den som inventarie i verksamheten så jag kan dra av beloppet?

TimFaste

Enligt mitt förslag drar du av hela beloppet under innevarande år. Som inventarie fördelar du avdraget under de år avskrivningen varar. Om du hanterar det som inventarie måste du också ha någon form av förteckning över inskaffade inventarier som stäms av mot redovisningen.

MrSandqvist

#6
Ah! Nu trillar poletten ner.

Nästa fråga då, hur ska jag på bästa sätt göra det här avdraget "giltigt" i den form att jag kan hänvisa till mitt inköp av datorn. Som sagt ligger ju datorn med delar från två olika fakturor där jag har tagit några delar från den ena fakturan och lite från den andra.

Hur bokför jag det här som ett inköp till firman? Eller gör jag helt enkelt så att jag får ta och skriva av det beloppet per faktura som jag gör, på två olika poster?

TimFaste