hur bokföra utländsk (EU) moms för inköp gjorda _i_ landet i fråga?

Startat av Mikael_B, maj 16, 2008, 02:48:01 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mikael_B

Om man arbetat i ett annat land inom EU som svenskt företag och har haft utgifter som är betalda på plats i landet ifråga, hur bokför man då den VAT som man betalat ifall man kommer att begära tillbaks den från det andra landets skattemyndighet?
I slutändan så kommer ju de returnerade erlagda VAT-pengarna att sänka kostnaderna när de betalas ut, men eftersom det kan ta ett tag innan man får pengarna och man kanske inte får allt tillbaka, så kanske man kan bokföra momsen som en tillgång i väntan på detta?

Att använda konto 2645 känns inte helt korrekt, eftersom det väl är tänkt att vara för moms som aldrig utbetalas, en slags fiktiv moms. Eller har jag missat något?

Några förslag på hur man kan tänka?

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Moms som man betalar i utlandet, i ett annat EU-land eller i ett land utanför EU är inte avdragsgill som ingående moms utan man brukar bokföra denna utländska moms i kontogrupp 69 - övriga externa kostnader, är avdragsgill som kostnad då alltså. Du kan bokföra den utländska momsen på ett kostnadskonto i väntan på att eventuellt få tillbaka den utländska momsen.

För exempel och för att läsa mer titta in på nedanstående länk:
Utländsk moms


Kiki

Hej,

har har bokförad den utländska momsen jag betalde som momsfordran.
Gorde jag fel?

jag tänkte bokföra det som fordring och när jag fick betalt den boka ut det mot Bankkontot.
Kan man göra det?

Undrar,
Kiki

Fredrik Stigsson

Citat från: Kiki skrivet juli 12, 2008, 02:10:36 PM
Hej,

har har bokförad den utländska momsen jag betalde som momsfordran.
Gjorde jag fel?

jag tänkte bokföra det som fordring och när jag fick betalt den boka ut det mot Bankkontot.
Kan man gjöra det?

Undrar,
Kiki
Hej!
Japp, det kan du göra.