Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Moms vid utlandskonferenser?

Startat av Anders, januari 25, 2010, 09:57:54 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders

Hej,

Vi är ett aktiebolag som under det kommande året kommer att annordna en del större utlandskonferenser för kunder som är momsregistrerade svenska näringsidkare. Något som vi har problem med är det här med momsen. Vårt arbetssätt är som regel att vi konsulterar kunden och sedan syr ihop ett paket av resa, logi, underhållning, mat m.m och betalar leverantörerna för detta. Sedan tar vi betalt av kunden för det som vi betalat våra leverantörer samt den tid vi lagt ner på konsultation och bokningar. Dvs ingenting konstigt.

Eftersom t.ex. logi räknas som fastighetstjänst blir den omsatt i utlandet och om jag förstår saken rätt måste vi då momsregistrera oss i alla länder dit vi skickar kunder? För det måste väl då bli utländsk moms på vår faktura till den svenska kunden?

Ett alternativ jag såg var "vinstmarginalbeskattning av resetjänster" som vi kan tillämpa för att slippa registrera oss överallt. Men då får vi ett lika oväntat som ologiskt problem: vi får inte längre dra av momsen! Detta gör ju att de uppdrag vi fått går back bara av leverantörskostnaderna plus denna nya momskostnad.

Hur tusan ska jag göra? Måste vi verkligen välja mellan att ta ett rejält förlustår och att anställa ett antal administratörer som sköter kontakterna med alla möjliga utländska myndigheter och lär sig diverse utländska momsregler? Går detta att komma runt på något sätt? Hur gör andra företag som är i vår branch?

TimFaste

Vad är "utland"? EU-länder eller länder utanför EU?

Anders

Förlåt att jag var otydlig. Det är EU-länder det är frågan om. I nuläget nio stycken.

TimFaste


  • Det kan vara väl använda pengar att konsultera en renodlad momskonsult på någon av de större revisionsbyråerna i Sverige - om det finns något område där man kan komma snett, så är det moms!
  • På det sätt som ni paketerar tjänsten känns det för mig närmast som just paketresa med vinstmarginalbeskattning av resetjänster. Dessutom finns det då risk att ni omfattas av paketreselagen som innebär att ni är skyldiga att ställa resegaranti.

Om vi då säger att jag har rätt i ovanstående förmodanden så kan man ju tänka sig att ni renodlar er del - att skräddarsy konferenser och utbildningsresor - något som ni fakturerar kunderna. Ett renodlat reseföretag tillhandahåller resepaketet. Då slipper ni problematiken kring vinstmarginalbeskattningen (å andra sidan blir det ingen vinstmarginalmoms om reseprojektet landar på 0 vinstmarginal).

När det gäller behovet av ställande av resegarantier så kan ni kontakta Kammarkollegiet.