Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bilfinansiering/leasing

Startat av Magica de Hex, januari 21, 2010, 05:59:57 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Magica de Hex

Att räkna på finansiering/leasing av bil till företaget är knepigt, tycker jag.

På vilket sätt går man tillväga när det gäller att bedöma om det är ett bra upplägg?
Och hur räknar man fram den exakta kostnaden för ett leasingkontrakt?

Jag vet att följande faktorer måste vara med:
- Totalpriset (tex 125.000)
- Eventuell första förhöjd hyra (tex 10.000)
- Avtalstiden (tex 36 mån)
- Månadskostnaden (tex 1800)
- Räntesatsen (tex 3,95%)
- Restvärdet (tex 62.500)

Finns det någon som kan bistå mig med hur en bedömning/uträkning kan se ut med ovanstående värden som exempel?
(jag vet att endast halva momsen är avdragsgill för personbilar, så det måste också räknas med).

Hoppas det finns någon "därute" som kan komma med något matnyttigt  :)

TimFaste

Om man tittar i ditt exempel så finns alla variabler med.

Den första förhöjda leasingen (+ ½ momsen) ska i räkenskaperna fördelas över den totala leasingperioden.

En av de viktigare faktorerna är restvärdet. Om det är för högt vid leasingperiodens slut kan det kosta skjortan att avsluta avtalet.

Något som också måste beaktas är att leasingavgiften beräknat som en annuitet - i början av perioden består den större delen av avgiften av ränta och i slutet av perioden tvärtom. Det kan alltså bli mycket kostsamt om man vill avbryta leasingavtalet efter låt oss säga 12 månader. Restskulden är då mycket hög i förhållande till bilens marknadsvärde.

Om man vill laborera med utbetalningarna och analysera kostnader m.m. så kan det vara fiffigt att fnula in siffrorna i ett Excel-ark och t.ex. köra nuvärdeberäkningar av månadsavgifterna. Den första förhöjda leasingavgiften har naturligtvis sitt nominella värde men de sista 1800 och eventuellt inlösen av bilen motsvarar i dag lägre  värde. Hur mycket lägre beror på den kalkylräntesats som man valt.

Ett dataprogram som är bra att använda när man tittar på leasing/köp/privatägt bil/bilförmån är WinSkatt Bil. Kanske har du någon redovisningskonsult eller revisor i närheten som använder det programmet eller kanske är det rent av värt att köpa det för att själv laborera med olika upplägg.