Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Aktiverat arbete..?

Startat av michaela, januari 20, 2010, 03:04:28 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

michaela

Hej!

Vi är ett AB som under 2009 tagit på oss kostnader för att starta upp en tjänst som vi kommer att kunna starta först i år.

Dels har vi advokatkostnader, personalkostnader och en ansökningskostnad som avser denna tjänst.

Min fråga är om vi kan boka detta som aktiverat arbete (eller finns det något annat alternativ) eftersom dessa kostnader avser en tjänst som påbörjas 2010?

Hur bokförs det i så fall och när det gäller löner ska man även räkna med arbetsgivaravgifter?

Tacksam för snabbt svar!

MVH
Michaela

Kiki

Hej

kostnaderna skulle jag bokföra som förutbetald kostnad. (Som periodisering vid bokslut.)
Och i början av din bokföring 2010 skulle jag boka den förutbetalda summan som kostnad, så att den hamnar på året 2010.

Hur det funkar med anställda och arbetsgivareavgifter, det vet jag tyvärr inte, men vi har kompetenta medlemmar här.. ;D
Dem hjälper dig säker snabbt.

Kiki

TimFaste

Är det en tjänst för egen räkning eller en tjänst som ni sätter upp åt (eller säljer till) en kund?

michaela

Hej!

Tack för svaren.

Det är en tjänst som vi kommer att erbjuda våra kunder.

Jag har även sett att det finns något som heter balanserade utgifter, är det någon som har koll på det och i så fall skulle det kunna fungera i det här fallet?

/Michaela

TimFaste

Om er bolag - jag uppfattar det som ett aktiebolag - avser att tillämpa BFNAR 2008:1 Årsredovisning i mindre aktiebolag (även kallat K2) så får ni inte ta upp egenutvecklade immateriella anläggningstillgångar vare sig ni köper tjänsterna utifrån eller använder egen personal. Utgifterna ska kostnadsföras. Eftersom ni knappast kan "få tillbaks" utgifterna som lagts ner under innevarande år i händelse att det inte blir något av med tjänsten så ser jag det inte heller som rimligt att lägga upp det som en förutbetald kostnad. Ni har haft utgifter för redan utfört arbete.

Så ser i vart fall jag på det. Kanske någon annan har avvikande mening?  :-\

Ja, så är det då frågan om ni ska tillämpa K2 eller inte. Det får väl företagsledningen ta ställning till, förmodligen i samråd med revisor eller redovisningskonsult ...