Avslutande fråga angående avskrivning

Startat av Kiki, januari 21, 2010, 04:32:25 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

För att inte krångla till det hela har jag nu bokad mina avskrivningar med 20% av anskaffningsvärdet.
Kändes enklast och jag vill inte göra fel.

Jag undrar trots allt en sak. Det här med 30 % och/eller överavskrivningar.
Är det nu så att om man skriver av med 30 % att det läggs 10% till överavskrivning, obeskattade reserver?
Är det så att det behöver återföras senare?

Kanske jag begriper detta vid senare tillfälle och kan utnyttja bättre möjligheter för mig detta år.

Nu när bokslutet är klart kan inte skriva av mer än jag gjorde i bokföringen eller?
I alla fall, finns det i så fall i en "pott" med obeskattade reserver som typ periodiseringsfonder är det ingen lösning för mig.

Tack för era synpunkter
Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!

Är det nu så att om man skriver av med 30 % att det läggs 10% till överavskrivning, obeskattade reserver?
En överavskrivning innebär att du gör en skattemässig avskrivning som överstiger den planenliga och bokföringsmässiga avskrivningen. Skattemässigt har du möjlighet att göra en kollektiv avskrivning om 30 % på det redovisade värdet vid räkenskapsårets början för alla materiella anläggningstillgångar justerat för inköp och försäljningar under året.

Om vi exempelvis tänker oss en tillgång med ett anskaffningsvärde om 100 000 SEK som planenligt skall skrivas av över 10 år så innebär det en
bokföringsmässig avskrivning om 10 000 SEK per år. Skattemässigt kan du göra en avskrivning under det här första året om 30 000 SEK. Skillnaden mellan den skattemässiga avskrivning på 30 000 SEK och 10 000 SEK är en överavskrivning om 20 000 SEK. Den här överavskrivningen skall bokföras som en bokslutsdisposition i resultaträkningen och som obeskattade reserver i balansräkningen.

Är det så att det behöver återföras senare?
Obeskattade reserver är precis som namnet antyder tillfälliga reserver som ännu inte har tagits upp till beskattning. Obeskattade reserver skall återföras till beskattning och när du gör överavskrivningar så är den enda fördelen för dig att du får skattemässigt avdrag för avskrivningarna tidigare än annars. Överavskrivningar innebär inte att du totalt sätt under en längre period får göra större avskrivningar än vad som motsvaras av anskaffningsvärdet för tillgångarna.

Nu när bokslutet är klart kan inte skriva av mer än jag gjorde i bokföringen eller?
En räkenskapsenlig avskrivning måste bokföras för att få dras av i inkomstdeklarationen och därför går det inte att göra någon ytterligare avskrivning i inkomstdeklarationen.

Jag tycker du gjorde rätt som gjorde avskrivning med 20 % av anskaffningsvärdet, det blir enklast så. Vinsten blir lite högre under det här året men i slutändan kommer det ändå att jämna ut sig  :).

Kiki