Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Känner mig lurad av BL Administration

Startat av Markus E, januari 04, 2010, 02:20:01 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Markus E

Köpte deras Bokföringsprogram och löne program, kostar 3900  då ingick ett år support.

Nu fungerar inte löneprogrammet för 2010, när jag skulle uppdatera det så det skulle fungera för 2010 så står det att det inte går att uppdatera eftersom mitt support avtal har gått ut.. Fast jag har köpt licensen för programmet så fungerar det inte efter ett år.

Slutsats är att du prenumererar på programmet, ska du ha både lön och bokföring räkna med att punga ut 2100kr per år, motsvarande /175 kr per månad,, om programmen ska fungera. Ännu mer om du har fler programdelar.

Det så kallade "support" avtalet är egentligen uppdatering av det program du köpt och en förutsättning för att det ska fungera.

TimFaste

Det finns olika upplägg när det gäller program. För ett kontorsprogram typ Microsoft Office så köper man en nyttjanderätt som i de flesta fall avser den version av programmet som levereras. Det gäller också operativsystem. Den versionen kan man använda så länge som den tillgodoser ens behov. När man tycker att det är dags att byta upp sig så betalar man för den nya versionen. Ofta ett reducerat pris för uppgradering, men ibland - om det t.ex. har kommit ut flera versioner sedan jag köpte programvaran förra gången - en helt ny licenskostnad.

Vissa administrativa program fungerar på samma sätt - dock inte alla. Och kanske framför allt inte löneprogram! Regler ändras, skattetabeller ändras, det mesta ändras. Ett bra löneprogram kräver så pass mycket underhåll att 175 kr/månad får anses som en måttlig kostnad. Om verksamheten är blygsam med kanske en eller två anställda är det i allmänhet inga problem att göra lönerna manuellt.

Support kan vara olika saker. Dels hjälp att använda programvaran samt dels löpande uppdateringar under året.

Nej, även om jag förstår att du är besviken så tycker jag inte att du är lurad! Bra att du tar upp frågan eftersom fler än du kan ha missuppfattat hur det fungerar.

Många hälsningar och en förhoppning om att du kommer över besvikelsen  :)!

/tim

PS
Nej, jag vare sig jobbar åt BL Administration eller använder deras programvara!  ;D

TimFaste

Bara ett litet tillägg. Du ska kunna avsluta år 2009 med kontrolluppgifter, AMF, Collectum m.m. Det ska inte kräva uppgradering till 2010 års programvara!

Kent

Bluegarden har löneprogram online för 49:- i per lönespec (dvs per anställd och månad) och 395 kronor i engångskostnad. Det är en billig och bra lösning för småföretag (http://bluegarden.se/web/Bluegarden_lon_1.aspx).

Kent

Väljer du att använda Bluegarden, så kan du koppla ihop det med e-conomic bokföring - http://www.e-conomic.se/ från 69:- i månaden - inkl fria uppdateringar och fri support.