Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Ang. lagerinventering

Startat av Bates, april 26, 2008, 06:08:34 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Bates

Hur man bokför lagerförändringar har jag greppet.
Det är så att jag:
-köper in råvaror
-köper in halvfabrikat
-köper in färdiga varor (handelsvaror)
-tillverkar egna varor (färdiga varor)

Jag har delat in inventeringen (lagren) i dessa kategorier, men precis idag så slog det mig att jag kanske totalt missförstått det här med inventeringen. Jag har använt mig av kontoklasserna 4000-4800 för respektive inköp. Men till frågan, jag tillverkar alltså varor (och då använder jag borrar, sandpapper, sliptrissor etc. som jag räknat som förbrukningsmaterial). Jag har även köpt in s.k. presentkartonger som kund kan välja att förpacka varan i, skall dessa också inventeras, liksom tejp och övrig kontorsmaterial.... Skall jag ha inventerat dessa också? Med en person jag träffat på internet sa att man inte skulle det, men jag undrar jag. Här är det i sanning panik då deklarationen skall vara inne och jag har visserligen inte avslutat själva bokslutet ännu i datorprogrammet.
Som sagt. Panik.



Mkt tacksam för ett snabbt svar här.

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Det finns ingen anledning till panik, det kommer att lösa sig på det ena eller andra sättet.

När man värderar ett lager av egentillverkade varor så skall man ta hänsyn till dessa varors direkta och indirekta kostnader, direkta kostnader utgörs av material och lön (inklusive sociala avgifter) som har förbrukats av produkten, indirekta kostnader består av kostnader som inte direkt kan hänföras till produkten men som ändå krävs för att produkterna skall kunna tillverkas, exempelvis hyra för lokal, administrationskostnader. Indirekta kostnader kan fördelas till produkterna med hjälp av pålägg på de direkta kostnaderna, ex Tillverkningsomkostnader läggs på med 20% på direkt lön.

Se självkostnadskalkylering för mer information om produktkalkyler

Det spelar alltså ingen roll att du har bokfört in sliptrissor och borrar på konto för förbrukningsmaterial, lönen bokförs på konto för personalkostnader i kontoklass 7 men dessa kostnader fördelas ändå till de "egentillverkade varorna" genom efterkalkyler. Du har alltså gjort helt korrekt och kan andas ut. Du tar alltså med alla kostnader som de egentillverkade produkterna har orsakat i lagerinventeringen oavsett vilket konto de har bokförts på.

Bates

Hm... hej å tack... men, jag driver enskild firma (är ensam; ingen personal) och om jag har förstått det rätt så kan man inte räkna med den egna arbetsinsatsen).
Hela lagret är inventerat till anskaffningspris.

Vad gäller inventeringen av de egna färdiga tillverkade varorna så har jag bara räknat med direkt material (eftersom jag inte får räkna med den egna arbetsinsatsen som enskild firma snubbe). Jag är ett mycket litet företag. Jag har inte laborerat med övriga omkostnader, kostnadsställen och allt vad det heter.

Skall alltså delar av diverse omkostnader ingå i lagervärdet på de egna tillverkade produkterna... då blir det panik... hehehe.

Fredrik Stigsson

Hej!
Om du är enskild näringsidkare och tillämpar det allmänna rådet BFNAR 2006:1 Enskild näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut så behöver du inte ta med mer än utgifter för råmaterial och halvfabrikat i lagervärderingen för de egentillverkade varorna.

"6.51.    För egentillverkade varor är anskaffningsvärdet inköpspriset för råmaterial och halvfabrikat. Om det finns andra externa utgifter för varorna än de som framgår av fakturorna för materialet, skall de räknas med om de sammanlagt uppgår till mer än 5 000 kr per leverans.
För egentillverkade varor är principen för beräkning av anskaffningsvärdet densamma som för köpta varor. Utgifter för eget eller anställdas arbete ingår alltså inte. "