Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföring av inköp till AB

Startat av Dollo, december 14, 2009, 12:22:09 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Dollo

Hej!

Jag har nyligen startat aktiebolag.
1.Har bokfört aktiekapitalet på 1930 D/ 2081 K. Eller ska man hellre ta det på 1940? Har det nåt betydelse?

2.Jag har ingen kontant försäljning och kassan (1910) är noll. Om jag nu köper en vara kontant bokför jag ju detta från konto 1910 (kassa), vilket då skulle ge minus i kassakontot. Detta är ju inte speciellt bra.
Hur gör jag rent bokföringsmässigt för att tillföra pengar i kassan innan jag köper varor kontant?

3.Jag har även köpt en del varor till mitt företag och betalat med privat kontokort.
Hur bokför jag dessa inköp på enklaste sätt?

Mycket tacksam för svar

Kiki

Hej,

jag skulle bokföra all detta du betala själv ur din egen fika som egen insättning (Kreditsidan).
Tror inte att det spela en roll om du gör det kontant eller med kreditkort.

Kiki




Hogge

Jag ser till så att jag alltid har en liten kontantkassa genom att överföra pengar till mitt privata konto.
Kredit konto 1940 Bank, Debit konto 1910 Kassa. När jag handlar betalar jag med egna pengar och krediterar då konto 1910 kassa.
/Hogge
Hogge

TimFaste

Fråga 1 Om jag förstår dig rätt så gäller den frågan egentligen om du ska använda 1930 eller 1940. Angående den frågeställningen kan man väl svara så här:

Konto 1930 har ofta benämningen "Checkkonto". Det finns en viss logik i det eftersom konto 2330 är "Checkräkningskredit".

Konto 1940 används därmed ofta för andra typer av bankkonton.

Men egentligen spelar det inte så stor roll!  ;D Det som för kallades checkkonto heter ofta "Affärskonto" eller något liknande. Vem av er alla som medverkar på detta forumet har skrivit ut en check?? Det var rätt länge sedan som jag gjorde det i varje fall!

Fråga 2 och 3 har fått ett bra svar av Kiki. Lägg upp ett avräkningskonto - t.ex. 2893 "Skulder till närstående personer (kortfr.)". Hur du har betalat utlägget spelar ingen roll. Oavsett om du hade kontanter i fickan eller langade fram ditt privata kontokort så var det ett utlägg som gör att bolaget får en skuld till dig.

Hogges förslag är också ett bra alternativ men det kräver att man håller ett avstämningsöga på kontot fortlöpande.

/tim

Dollo

Tusen tack för alla kloka svar! You guys rock!