Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Handelsbolag, förskott på resultat

Startat av vtv, december 05, 2009, 04:12:58 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

vtv

Vi är tre stycken som har en butik.

En av oss jobbar i butiken på heltid och han måste ju såklart överleva. Eftersom det är ett handelsbolag betalas inte lön ut till ägarna så vi kom överens att han skulle 18 000 per månad av vinsten i förskott och att detta skulle betalas ut månadsvis.

Hittills har jag bokfört detta på 2025 Förskott resultat (debet) och tänkte att jag skulle boka detta mot årets resultat senare.

Kruxet är väl, dels att jag inte är säker på att jag gör rätt, dels att vi inte kommer att ha tillräckligt hög vinst för att täcka utbetalningarna.

Vi kommer inte att kräva tillbaka något eftersom vi tycker att det är rimligt att man ska få ersättning för det man gör.

ulferik

Mer riktigt vore väl att bokföra det som eget uttag (ägare 2) konto 2023

vtv

Tack för svaret!

Ok, det låter ju rätt.

Hur blir det med skatt och så på detta?

Säg att företaget har betalat ut 90 000 kr till ägare 2 på detta sätt, och att företaget går med 20 000 kr i vinst.
De 20 000 kommer ju att bokas mot detta och fördelas på denna ägare, men de resterande 70 kommer ju att vara en evig fodran på ägaren.

Eller minskar man det totala egna kapitalet och bokar mot detta?

ulferik

Inkomstskatten och egenavgifterna beror på hur stor del av resultatet som delägaren redovisar. Den framkommer i den speciella deklarationsblankett N3A, som varje delägare i ett handelsbolag ska lämna in årligen.

Om delägaren har gjort så stora egna uttag, att han får ett negativt kapitalunderlag som är större än 50 000 kr, kan han tvingas återföra en del genom sk. negativ räntefördelning.

Man räknar också varje år fram den justerade anskaffningsutgiften på N3A. Blir den negativ får man vid en försäljning av andelen lägga till beloppet vid reavinstberäkningen. Skattesatsen på kapitalinkomster är 30 %.