Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Mobilabonnemang

Startat av Olof, november 14, 2009, 05:31:18 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Olof

Hejsan, en fråga angående mobilabonnemang i ett privat AB.
Abonnemangen står i ägarnas namn, och inte på företaget. Är detta ok, eller måste det stå i företagets namn för att kunna bokföras?


Mvh Olof

TimFaste

Det bör stå med rätt person som ägare. D.v.s. i det här fallet aktiebolaget. Om nu privatabonnemanget är billigare och du av det skälet väljer den lösningen så får du begära ersättning av bolaget för dina utlägg. Det är en annan lösning.

ulferik

Nytt för ett mobilabonnemang med fast kostnad är att Skatteverket i sitt ställningstagande 2009-02-11 inte längre anser det vara en löneförmån för den anställde.

Det kan därmed vara lönsamt att AB tecknar abonnemanget och därmed den anställde får utnyttja det även privat med full avdragsrätt.

Citat från ställningstagandet:

"Om arbetsgivaren efter individuell prövning bedömer att det är av väsentlig betydelse för arbetsuppgifterna att en anställd har tillgång till mobiltelefon får det ses som en sådan förmån av begränsat värde som är skattefri enligt bestämmelsen i 11 kap. 8 § IL.

Arbetsgivaren bör se till att det finns dokumentation över bedömningen att tillhandahålla en anställd en mobiltelefon för arbetsbruk. Av dokumentationen bör framgå den anställdes arbetsuppgifter och behov av en arbetstelefon.   

Däremot omfattas inte andra telefonitjänster av skattefriheten i den mån tjänsterna inte ingår i den fasta avgiften och därför faktureras särskilt. Om arbetsgivaren i andra fall tillhandahåller telefoniförmåner till anställda utan att detta motiveras av arbetet uppkommer en skattepliktig förmån motsvarande vad det kostar att själv skaffa sig motsvarande förmån."

Olof

Okej, så alltså är det okej att det inte står i aktiebolagets namn utan i personens namn. Blir det någon skillnad i hur jag bokför det om jag väljer din andra lösning Tim (begära ersättning av företaget) Förresten det är ägarens mobilabonnemang det gäller om det gör någon skillnad till det hela.

Mvh Olof

TimFaste

Ska kolla lite mer innan jag svarar. Notera dock att "ulferik"-s svar gäller mobiltelefon med fast kostnad! Inga rörliga avgifter beroende av samtalsmängd och -längd. Åtminstone har jag förstått det så  :-\