Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur bokför jag följande?

Startat av GL, november 06, 2009, 08:56:05 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

GL

Hur bokför jag bensinkvitto som är tankade när en hyrbil har hyrts för ett uppdrag?
Summan är medtagen på faktura till kund så jag får ju betala moms på den?

Kan det dras av?


2) Garageplats för företagsbil kan det dras av?

Har enskildfirma tacksam för svar!

Ma

TimFaste

Även drivmedel är i det fallet en hyrbilskostnad - konto 5820.
Garageplats bör vara avdragsgill. Ett förslag till kontering kan vara 5619 eller 5629.

Mikael_B

Jag ville bara påminna om - ifall du (eller den som läser detta) inte tänkt på det - att momsen bara får lyftas till hälften på själva bilhyran. Den andra halvan av momsen läggs istället till kostnaden för bilhyran.

Det var inte med i din fråga, men jag fick göra om ett helt års bilhyror när jag missade detta, så fann det värt att nämna.

TimFaste

Angående momsfrågan så måste man då förtydliga när man får dra hela eller endast halva momsen.

a) Korttidshyra - man får dra hela momsen
b) Långtidshyra som t.ex. leasing eller hyra för längre avtalad tid - endast halva momsen

Detta gäller fordon som inte är lastbilar med flak eller där skåpet/påbyggnaden är skild från kupén. För dessa senare fordon är momsen helt avdragsgill. Det finns alltså en koppling mellan de här reglerna och reglerna för momsavdrag vid inköp av ett fordon.

Om man alltså är ute på affärsresa och hyr en bil för enstaka perioder så är momsen helt avdragsgill!

Mikael_B

Intressant Tim, men den här förvisso helt rimliga distinktionen har inte någon källa jag anlitat gjort. Exempelvis Björn Lundéns bok "Bokföring" under "korttidshyra av personbil" så sägs att man "bara får lyfta halva utgiftsmomsen" och i skatteverkets momsbroschyren SKV 552 utgåva 18 står "Även om du korttidshyr en bil på tjänsteresa får du dra av 50 procent av momsen" och även i samma källa:

"Du får göra avdrag för hela momsen på hyra av personbil om du använder bilen för
• uthyrning i uthyrningsverksamhet
• taxitrafik eller annan yrkesmässig persontransport
• transport av avlidna
• körkortsutbildning"

Så vad är din källa till det här?

TimFaste

Ja, det här är verkligen intressant. Ska kolla upp det mera. Eftersom jag ännu inte har gett mig  ;D så tolkar jag texten "om du korttidshyr en bil på tjänsteresa får du dra av 50 procent av momsen" som en del av resonemanget kring "För att du ska få göra avdrag krävs att bilen används i mer än ringa omfattning (ca 100 mil/år) i momspliktig verksamhet". En korttidshyrd tjänstebil kanske inte kommer upp i den nivån, men inte desto mindre har man rätt till det 50-procentiga avdraget.

Spännande - jag återkommer  ;).

ulferik

Ett klipp ur Skatteverkets momshandledning sidan 856, som belyser korttidshyra
vilket jag tycker kan jämställas med hyra till biluthyrningsföretag:

23.2.2 Leasing av personbil
Avdrag för ingående skatt på hyra (leasing) av personbil
medges enligt en schablonregel med 50 % av den ingående
skatten på hyran (8 kap. 15–16 §§ ML). En förutsättning för att
avdrag ska få göras är att bilen används i mer än ringa
omfattning i en verksamhet som medför skattskyldighet eller
rätt till återbetalning enligt ML. Vid kortare hyresperioder får
användning i verksamheten relateras till hyrestiden. Någon
ytterligare begränsning av avdraget med hänsyn till användning
även i en verksamhet som inte medför skattskyldighet
eller för privat bruk behöver inte göras.
Avdraget medges schablonmässigt och formen för avtalet om
uthyrning är utan betydelse, dvs. samma regler gäller både vid
långtids- och korttidsleasing
och oavsett om det är fråga om fullserviceleasing
eller finansiell leasing. Även om bilen används uteslutande i verksamheten föreligger avdragsrätt endast för
50 % av den ingående skatten på leasing- och hyresavgiften.

23.2.4 Driftkostnader m.m. för personbil
Rätt till avdrag föreligger enligt 8 kap. 16 § ML för all
ingående skatt på driftkostnader
för personbil som utgör inventarium
i en verksamhet som medför skattskyldighet eller rätt
Detsamma gäller om en personbil
har hyrts för användning i en sådan verksamhet.


TimFaste

Tänk att vid 60 års ålder upptäcka att man kan ha fel!!!  :o  ::)  :-[ :-[ :-[  :'(  :'(

Ni - d.v.s. "ulferik" och "Mikael_B" och t.o.m. Björn Lundén  ;D - har rätt! Det är halva momsen på all hyra eller leasing av personbil! Oavsett!

Visst är det bra med ett forum för bokföring - tack!

Vi hörs!

/tim