Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföringen stämmer inte med kontoutdrag

Startat av goldfish, november 03, 2009, 11:14:41 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

goldfish

Hej,

Jag fick kontoutdrag och ser att det stämmer inte med konto 1940-Bankkonto i bokföringen. Det är 1SEK mindre på kontoudraget än på saldo 1940 i programet.  :o
Hur ska jag korrigera detta? Vet inte var uppstod felet.
Någo som vet vad ska jag göra?  ???

Tack.

TimFaste

Jag kan berätta hur jag gör när jag stämmer av bankkonton med bokföringen.

1) Tar ut ett kontoutdrag från bokföringen som omfattar samma period som bankens kontoutdrag.
2) Tar en kopia av bankens kontoutdrag som jag använder vid avbockning (annars kan det bli så gräsligt "kladdigt" om jag måste kolla flera gånger!).
3) Kollar först att ingående saldon överensstämmer; kontoutdrag jmf m bokföring
4) Sedan bockar jag av!
5) Och så eventuella rättningar
6) Behåller underlag som analyserar skillnader på grund av periodöverskridande avvikelser (som alltså rättar till sig automatiskt när antingen nästa kontoutdrag dyker upp eller nästa månad bokförs)

Skillnader kan ha uppstått genom att en viss transaktion bokförts på den aktuella månaden men sedan dyker den inte upp förrän på efterföljande månads kontoutdrag från banken - eller vice versa! Det gäller både ingående och utgående saldon på bankens kontoutdrag respektive bokföringens kontoutdrag. Därför är det bra att ha eventuella differenser dokumenterade.

Så till din egentliga fråga! Vad gör du med den stackars 1-kronan?

Om du är säker på att det inte blivit fel på grund av flera transaktioner som tar ut vartannat (tänk t.ex. på konsekvenserna av ovanstående resonemang kring månadsskiften) så kan du i stort sett boka det vart som helst.

T.ex.:

1940 Bank (kredit)
3740 Öres- och kronutjämning (debet)

goldfish

Det gör jag också som du Tim (punkt 1-6) men det har visat sig att summa på kontot är mindre för 1 krona är som det är verkligen på kontot 1940.

Tack för hjälpen.