Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Momsrapport

Startat av Kiki, januari 21, 2010, 07:59:43 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag har lite problem med min momsrapport.
Den gjordes automatisk via bokföringsprogrammet och tänkte använda den som deklarationsunderlag.
Jag undrar hur rapporten räknar ihop momspliktig försäljning. Summerar jag ihop försäljning tjänster och varor får jag ett annat belopp än som står på rapporten. Vad kan det beror på?
Sen visas en avvikelse på sista blad???Ingen liten summa faktiskt.. :-\

Sen ahr jag en annan fråga. Köpte in tjänster från Tyskland, och gjorde en vidareutbildning i Tyskland. Nu har jag bokförd en del under exempelvis Reklam...utbildning..m.m.Är detta korrekt? För nu dyker det inte upp på försäljning tjänst omvänd skatt..men skulle jag göra det skulle hamna mina kostnadsposter inte på olika dem olika kostnadskonto utan bara på försäljning tjänst EU.

Vilket sätt är bättre?

Tack,
Kiki

TimFaste

Momsdiff

Du får kolla koderna som styr momsredovisningen. Det är ganska bedrövligt om det inte finns någon rapport där du kan analysera momsdifferenser. Kontakta supporten om du har ett supportavtal.

EU-moms

Man kan behöva göra några extra transaktioner och använda lite hjälpkonton för att få med all information som ska ligga till grund för momsrapporten. Därför får man ta ställning till hur mycket extra jobb det ska läggas ner på att få all information ifrån momsrapporten i stället för att manuellt plocka fram den saknade informationen och ha den till hands när momsen rapporteras in. Det gäller att förstå funktionerna i sitt administrativa program.