Ingående balans i ny (sammanslagen) förening?

Startat av Allan, oktober 17, 2009, 10:37:32 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Allan

Ska ingående balansen i en nybildad förening alltid vara noll?

I vårt fall så har vi från förening A gått ihop med förening B och tillsammans bildat förening C (nytt bankkonto, orgnr, föreningsnr osv). Ska man isf ta utgående balans från A och B och slå ihop till ingående balans för C, eller ska A och B gå ner till noll genom att helt enkelt föra över alla tillgångar på respektive bankkonto och kassakonto till C?

Följdfrågan blir dessutom: hur avslutar man en förening bokföringsmässigt?

TimFaste

Eftersom ni bildat en ny juridisk person, den nya föreningen, och denna förening tar över de två tidigare föreningarna så tycker i vart fall jag att det är mest logiskt att behandla det som s.k. inkråmsöverlåtelse. Jag tolkar det som att själva sammanslagningen sker i Förening C - A och B finns som separata föreningar med var sin balansräkning.
Mitt förslag är:
Upprätta ett dokument för A för sig och B för sig där vardera förenings balansräkning specificeras.
A:s specifikation bokförs i A som avyttring som bokförs direkt mot balanskontona (inte över resultaträkningen) - alla balanskonton blir därmed nollställda - och i C bokför man på motsvarande sätt. Undantaget kan vara anläggningstillgångar där man inte tar med ackumulerade avskrivningar utan i stället upprättar nya nettovärden för varje inventarie.
Gör på samma sätt när det gäller B.
Jag förutsätter att ni följt respektive förenings stadgar när det gäller upplösning av föreningarna och att det också finns beslut om hur skillnaden mellan tillgångar och skulder ska hanteras vid övergången till den nya föreningen (C). Det bör ju bli eget kapital såvida det inte beslutats att medlemmarna ska få utdelning.
Sedan måste ni kolla i stadgarna hur ni ska hantera likvidationen av föreningarna A och B.

Allan

#2
Länge sedan jag fick svar här, och denna info skulle jag ha svarat med direkt naturligtvis, men nu är det årsmöte/bokslut och liknande på gång... :)

Vad innebär avyttring i detta fallet? Ska jag i A/B flytta tillgångar till 3970 och skulder till 7970, och tvärtom i C? Detta gäller alltså både anläggninstillgångar och omsättningstillgångar...

Min uppföljningsfråga är: kan man fortfarande på något sätt göra som föreslaget om alla tre föreningar existerar samtidigt? Dvs A och B finns kvar av olika skäl (krävs beslut på två årsmöten i rad om att avsluta, samt att diverse bidrag för aktiviteter föregående år ej får betalas ut till annan förenings konto) vilket gör att de inte kan avslutas förrän ungefär ett år efter att C bildats.

De tillgångar som överförts har jag helt enkelt lagt som ingående balans på 1700 för att sedan föra över dem till 1920 (bankgiro) när transaktionen genomförts. Hur gör man annars för att i bokföringsprogrammet flytta pengar från en förening till en annan? Det enda jag kommer på är att fakturera...

Det bör nämnas att det vid årets slut 2009 fortfarande fanns pengar på A och B:s bankkonton av ren nödvändighet - det kostar att ha ett konto, och banken drar denna kostnad från kontot.
Ett alternativ är naturligtvis att lägga A och B:s bankkonton som separata konton i bokföringen för C när C bildas, och sen föra pengar från dessa till C:s motsvarande konto vid transaktion.


TimFaste

Vi tar ett exempel. Säg att din balansräkningen i en av föreningarna som skall likvideras ser ut så här:

1220: +80 000
1229: -30 000
1940: +20 000 (och så säger vi att du ska behålla 5 000 på kontot som en reserv för framtida kostnader)
2060: -40 000
2890: -30 000

Då bokför du i den föreningen:
1220: 80 000 kredit
1229: 30 000 debet
1940: 15 000 kredit (pengarna som förs över till den nya föreningen)
2890: 30 000 debet
1680: 35 000 debet

Kvar i föreningen under likvidationstiden finns då:

1680: +35 000
1940: + 5 000
2060: -40 000

När alla kostnader är bokförda förs resterande likvida medel över till den nya föreningen. Bokförs enligt samma princip. Om vi glömmer eventuella kostnader i denna gamla förening så står det ju så här till likvidationen är klar. Då krediteras 1680 mot 2060 och därmed landar man på 0!

I den nya föreningen bokförs motsvarande överlåtelsetransaktion:

1220: 50 000 debet (eller uppdelat på 1220 och 1229)
1940: 15 000 debet
2890: 30 000 kredit
2871: 35 000 kredit (kontobenämning avräkning förening XXX; ha gärna ett konto för varje förening under likvidation)

När likvidationerna är avslutade kan konto 2871 avslutas mot 2060 i den nya föreningen. Tja, det är i varje fall ett sätt att göra det hela. Det behöver inte skrivas fakturor. Kopior av stämmobeslut tillsammans med specifikationer på överlåtna tillgångar och skulder räcker mer än väl som underlag.