Är debet och kredit så mycket intressantare än ekonomistyrning?

Startat av TimFaste, oktober 06, 2009, 10:06:32 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

TimFaste

Noterar att det fram tills nu inte har funnits något enda inslag om ekonomistyrning. Beror det på att det är ointressant?  ??? Eller har vi så fullt upp med annat?  :-\ Är det kanske så att det råder osäkerhet om vad det får handla om?  :P

Tänkte att vi kunde börja fundera kring vad som ryms inom det ämnet. Har någon några synpunkter?

Många hälsningar!

/tim

Cordula

Mer än 1500 läste inlägget- ingen svarade. Tror det beror på osäkerhet. Ingen kan få grepp kring detta, inga verktyg är kända. För teoretiskt! Och dessutom inget som skatteverket kräver, och vem som har eget företag hinner med mer än det som verkligen är ett måste?!

TimFaste

Tack Cordula för ditt svar!

Jo, det kan nog uppfattas som lite mer teoretiskt, men jag ska ta ett exempel.

Vi har ett detaljhandelsföretag som köper in varor från grossister och säljer till kunder i butik eller via Internet. Att "styra" den verksamheten kan vara skillnaden mellan att överleva eller att gå under. Utan styrning står vi kanske där med ett jättelager som kostar dyra pengar. Med styrning i form av nyckeltal - varulagrets omsättningshastighet, marginal/bruttovinst, kassalikviditet m.m. - där vi känner till historiska data och budgeterar framtiden med tydliga mål - kan verkligheten stavas "f-r-a-m-g-å-n-g". Samtidigt har kanske företaget som säljer via Internet inget varulager alls, och kan därför med effektiva processer i verksamheten klara sig på mycket låga marginaler. Och vara mycket lönsamt.

Andra frågeställningar kan vara: Vad är en rimlig soliditet (= eget kapital inklusive den "avskattade" delen av obeskattade reserver dividerat med summa tillgångar uttryckt i procent) i min bransch? Hur ska jag nå dit? Ska jag jobba med resultaträkningen eller balansräkningen - eller kanske både och?

Koppla det till företagets strategi - vilken kundkategori ger högst avkastning? Hur nischar jag mig på bästa sätt?

Många företagare besvarar frågan "Hur går det?" med ett hurtigt leende och "Jotack, det är fullt upp!" En hel del av dessa sliter ont och kämpar med att kunna betala sina räkningar samtidigt som familjen undrar var han/hon tagit vägen och kanske rentav drar slutsatsen att för honom/henne är de mindre värda! Den situationen är särskilt vanlig i lågkonjunkturer. Å andra sidan, under den tiden skakar marknadskrafterna av sig odugliga företagare som gathundar skakar lössen ur pälsen!

Analys av historiska data och grundlig kännedom om verksamheten är A och O.

Cordula

Det är ju något man borde göra automatiskt. Och jag tror många gör det också.

Ett litet exempel som alla kan göra: Min man har ett hantverksföretag med flera "ben". För att kunna se vad som ger bäst avskastning skapade jag olika kostnads- och inkomstkonton för att kunna analysera. Ok, det finns många kostnader som är gemensamma för företaget, men jag tror man kan se en hel del ändå.

Men normalt betyder detr jobb att använda ekonomistyrnigsverktyg. Man måste veta hur man använder dem. Ja, det finns böcker om det, men vem vill läsa dem? De hör till ekonomistudier, och vilken egen företagare har studerat? Jag uppskattar starta- eget- kurser där man lär sig åtminstone lite, men inte alle arbetsförmedlingar kräver eller erbjuder detta. Synd.

Mallan

Det är nog väldigt viktigt att man styr företaget, att ha ett mål om var man kommer vara om 5 år, att ha en marknadsplan som beskriver verksamheten. Förstår om många enskilda eller mindre företag inte har tid att sätta av till detta. Genom att sätta upp ett mål som exp vilken avkastning vill vi ha. Kan vara en bra start. Att ha koll på vilka produkter eller regioner som är mest lönsamma. Välj ut några nyckeltal som är branch specifika och se hur man ligger till jämnfört med konkurrenterna.  Debet o kredit tar tid, och är en viktig byggsten i arbetet men analysn och ekonomistyrningen är både roligt och viktigt för att få ett företag att växa.

Kiki

Jag har upplagt olika redovisningsenheter i min bokföring för att skilja åt olika kostnads-och intäktsposter.
det ger i alla fall en liten bild hur det går/gick.

TimFaste

Det är också bra att i sin egen budgetprocess - oavsett om den är på en enkel eller mer avancerad nivå - tänka i redovisningsenheter.