Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Privata utgifter och utlägg i AB

Startat av Vertuu, september 18, 2009, 10:57:22 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Vertuu

Hej!
Jag vet att denna fråga är tjatig (Admin: kanske borde göra den till sticky i forumet?)
Jag har 3 scenarion uppmålade och vad jag tror är korrekt att bokföra det som i AB:

Egna/Privata utgifter har betalats från företagets konto:

1) Bokföra det på avräkningskonto 2893 om möjligt (då förtaget är skyldig nästående pengar och genom att bokföra det här inte gör att AB:lånar ut pengar till närstående)

2) Dra beloppet som lön och slå på sociala avgifter och skatt. ("Dyrt" för företaget i min mening)

3) Fakturera närstående på beloppet. (Är inte detta i strid med låneförbudet?? Såg denna rekommendation i ett annat forum)


Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Det är enligt aktiebolagslagen (2005:551) förbjudet för ett aktiebolag att låna ut pengar till en aktieägare, VD, styrelsemedlem och deras närstående med mera, se utdrag från aktiebolagslagen (2005:551) nedan:

Lån m.m. till närstående
1 § Om inte annat följer av 2 §, får ett aktiebolag inte lämna penninglån till
1. den som äger aktier i bolaget eller i annat bolag i samma koncern,
2. den som är styrelseledamot eller verkställande direktör i bolaget eller i annat bolag i samma koncern,
3. den som är gift eller sambo med eller är syskon eller släkting i rätt upp- eller nedstigande led till den som avses i 1 eller 2,
4. den som är besvågrad med den som avses i 1 eller 2 i rätt upp- eller nedstigande led eller så att den ene är gift med den andres syskon, eller
5. en juridisk person över vilken en person som avses i 1-4, ensam eller tillsammans med någon annan som avses där, har ett bestämmande inflytande.

2 § Bestämmelserna i 1 § gäller inte om
1. gäldenären är en kommun, ett landsting eller ett kommunalförbund,
2. gäldenären är ett företag i en koncern i vilken det långivande bolaget ingår,
3. lånet är avsett uteslutande för gäldenärens rörelse och bolaget lämnar lånet av rent affärsmässiga skäl, eller
4. lånet har tagits upp av Riksgäldskontoret enligt lagen (1988:1387) om statens upplåning och skuldförvaltning.
  Med koncern som avses i första stycket 2 likställs annan företagsgrupp av motsvarande slag i vilken moderorganisationen är
1. en svensk juridisk person som är bokföringsskyldig enligt bokföringslagen (1999:1078),
2. en motsvarande utländsk juridisk person med hemvist inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, eller
3. kommun, landsting eller kommunalförbund.

Bestämmelserna i 1 § gäller inte heller lån till en aktieägare eller dennes närstående, om låntagarens och dennes närståendes sammanlagda aktieinnehav i bolaget inte uppgår till en procent av aktiekapitalet.


>>>> Du får ju aldrig bokföra privata utgifter som kostnad i aktiebolaget om du inte förmånsbeskattar avdraget av privata utgifter i aktiebolaget.
1) Om aktiebolaget betalar dina privata utgifter så kan du bokföra det mot konto 2893 "Avräkningskonto, aktieägare" men du måste se till att saldot på det här kontot är noll eller negativt (kreditsaldo, en skuld i aktiebolaget) när räkenskapsåret är slut. Du måste därmed sätta in pengar på företagskontot för att täcka upp för aktiebolagets fordran på dig som privatperson.

2) Du kan göra på det sättet men det är onödigt krångligt, då kan du lika gärna betala ut lön till dig själv först och sedan betala utgifterna med dina privata medel.

3) Det här förfarandet förstår jag inte riktigt. Du kanske menar att du skall fakturera dig själv men det verkar inte vara bra alternativ i alla fall. Onödigt krångligt jämfört med alternativ 1.

Vertuu

Tack så mycket. Vad gäller alternativ 3 stämmer det att jag syftade på att fakturera mig själv.
Min motivering till detta alternativ är att man på så vis slipper krånglet med skatt och arbetsgivaravgifter.

Tipset till detta fick jag från denna tråd:
http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,4313.0/


Fredrik Stigsson

Hej!
Ok, jag förstår alternativ 3 bättre nu, men om man bokför en privat utgift som en kostnad och sedan fakturerar denna utgift till sig själv så kan det vara svårt att se för exempelvis en extern redovisningskonsult eller en revisor att den här privata utgiften vidarefakturerats till en närstående. Det är i så fall viktigt att det framgår på den här verifikationen för den privata utgiften att den har vidarefakturerats till närstående och med vilken faktura. Det kan se ut som man försöker fuska annars  :).

Jag tycker att alternativ 1 är smidigast när det gäller att bokföra närståendes privata utgifter som betalas av aktiebolaget, dessa utgifter bokförs aldrig som kostnad då. När ett aktiebolag betalar och kostnadsför privata utgifter (förmåner) så skall dessa tas upp och beskattas som vanlig lön.

TimFaste

Alternativ 2 och 3 är lika "dyra". Räkningen ska ju betalas med beskattade pengar i båda fallen. När man enligt alternativ 3 betalar räkningen så gör man det med pengar som redan har kostat skatt och arbetsgivaravgifter.

När du använder uttrycket närstående så undrar jag - menar du en närstående eller en grupp av närstående. Anledningen till min fundering är att om det är en grupp personer så hjälper det inte att person A har 150 000 kr att fordra på bolaget ifall person B är skyldig 10 000 kr. Den skuld som person B i det fallet har strider mot låneförbudet!

/tim

Vertuu

TimFaste: Ang. skuld till närstående: Det förstår jag absolut.