Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Försäljning av inventarie

Startat av Kiki, september 04, 2009, 03:03:58 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

hur gör jag när jag säljer företagsbilen?
Den köptes 2008 och skulle skrivas av på 5 år.

Om vi nu i Handelsbolaget säljer den hur funkar det med den kvarstående avskrivningen?
Inköpspris ex.                                                     20 000 (utan moms för den var privatägd)
Restvärde enligt avskrivningsplan slut av 2009          15 400

Försäljning av bilen för                                         25 000 (om vi har tur)     

Är lite osäkert hur man gör rätt i det läget.

Tack för hjälpen ;D

Kiki           

Fredrik Stigsson

Hej!

Om vi antar att du har bokfört företagsbilen på följande konton:

1241 Personbilar; Debet; 20 000
1249 Ack avskr. bilar; Kredit; 4 600

Så skall du bokföra försäljningen för 25 000 (antar momsfri försäljning) på följande sätt:

1930 Checkräkning; Debet; 25 000
3011 Momsfri försäljning, MF; Kredit; 25 000 (Med momskod, MF: Momsfri försäljning)
3019 Justering försälj. tillgångar; Debet; 25 000 (Utan momskod)
3973 Vinst avyttring inventarier; Kredit; 25 000
1241 Personbilar; Kredit; 20 000
1249 Ack avskr. bilar; Debet; 4 600
3973 Vinst avyttring inventarier; Debet; 15 400

Kiki

Tack för ditt snabba svar...

undrar bara en sak, betyder det att jag ska betala skatt för 15 400?
Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
Det uppstår en vinst om 9 600 SEK (25000 - 15400) på konto 3973 och det är på denna vinst som inkomstskatten beräknas.

Kiki

Ahh..just det..nu fattar jag! 8)

Tack för hjälpen.
Kiki

Kiki

Hej hej,

även här har vi en förändrade sitation än vi förväntade oss.. :P

Vår nuvarande företagsbil som köptes av en privatperson(utan moms) har en motorskada och det är inte lönt att reparera den.Därför kommer vi köpa en ny bil.
Den gamla bilen är redan avställt och vänter på att någon kanske köper den för några tusenlappar.

Hur gör jag vid årets slut med avskrivningen?
I det vanliga avskrivningsmoment 20% på 8 månader(eftersom den är avställd nu), och resten då? Undrar hur jag skall bokföra det här.
Det blir ju i det fallet en förlust eller?

Och när vi har tur och säljer den, lägger vi ingen moms på summan eftersom vi köpte den momsfri från privatperson?

Tack för hjäpen.

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
När du säljer företagsbilen skall du inte ta ut utgående moms eftersom du inte hade rätt till avdrag för ingående moms som "ingående moms" vid inköpet av företagsbilen.

Om du planerar att sälja företagsbilen så vet du förmodligen hur mycket du kan tänkas få ut för denna bil, du skall skriva ned värdet på företagsbilen till nettoförsäljningsvärdet (Försäljningspris minus kostnader för försäljning). Om du skall sälja bilen behöver du inte göra några ytterligare avskrivningar utan kan göra en nedskrivning till nettoförsäljningsvärdet.

Exempel på nedskrivning:
1248 Ack. nedskr bilar; Kredit; 5 000
7730 Nedskr. inventarier; Debet; 5 000