Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur bokför jag en förskingring

Startat av mj, augusti 29, 2009, 03:27:43 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

mj

Hej
Jag har nyss tagit över som kassör i en idrottsförening. Jag upptäckte då att den förra kassören har förskingrat mycket pengar för oss genom att föra övar pengar från vårt konto till sitt eget. Han kommer ju att bli återbetalningsskyldig när rättegången har varit men har inga tillgångar så det kan ju dröja länge innan vi får tillbaka pengarna. Hur ska jag bokföra hans uttag?

Sedan undrar jag hur jag ska göra med den utgående balansen för förra året som ska in som en ingående balans i årets bokföring. Efter som han tog ut pengar då också men har myglat med bokföringen för att det inte ska synas så stämmer ju inte siffrorna för förra året. Hur gör jag?

mj

Fredrik Stigsson

Hej!

1. Hur ska jag bokföra hans uttag?
Du kan bokföra hans uttag genom att kreditera kassakontot och debitera ett konto för kortfristig fordran, exempelvis:

1930 Checkräkning; Kredit
1681 Fordran kassör; Debet

2. Hur göra med felaktiga utgående balanser under föregående år?
Om det föregående räkenskapsåret ännu inte är avslutat genom bokslut så kan du göra justeringarna i det föregående räkenskapsåret och på så sätt få rätt utgående balanser som överförs som ingående balanser för innevarande räkenskapsår. Det mest troliga är antagligen att det föregående räkenskapsåret är avslutat med bokslut och deklaration och då får du göra justeringarna i detta räkenskapsåret så att efter dina justeringar blir korrekt.