Bokföring av köp/sälj av investeringsfonder i Stiftelser

Startat av Sandra, juli 09, 2009, 04:39:25 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Sandra

Hur går jag praktiskt tillväga vid bokföringen av köp och försäljning av stiftelsefonder?

Jag har därför försökt gå tillbaka i tiden o se hur man har gjort tidigare utan något vidare resultat.

I dagsläget har man gjort en försäljning på 6 milj och därmed gjort ett köp på 9 milj. Hur bokför jag dessa? Tar jag hänsyn till bokförtvärde vid vinst/förlust?
Dessa har också skrivits ner vid årsskiftet så jag antar att anskaffningsvärdet inte ger mig mycket.

Dessa värderas enligt LVP och genomsnittsmetoden, jag kanske borde göra en schablonuträkning med..hittar inget sånt heller...

..ganska förvirrad som sagt  ???

Snälla hjälp!  :'(

Fredrik Stigsson

Hej!
När du beräknar den bokföringsmässiga vinsten så tas det hänsyn till nedskrivningar men när du beräknar det skattemässiga resultatet tar du inte hänsyn till nedskrivningar. Det skattemässiga resultatet är försäljningspriset minus anskaffningsvärdet.

Om du väljer att bokföra resultatet direkt vid försäljningen så skall du boka bort anskaffningsvärdet från tillgångskontot och motkontera mot ett resultatkonto, bokföra bort ackumulerad nedskrivning för den sålda fonden och bokföra mot kostnadskonto för nedskrivning och till sist bokföra försäljningsintäkten mot samma resultatkonto.

När du bokför ett köp av en stiftelsefond kan du debetera ett tillgångskonto och kreditera exempelvis checkräkningskontot.

Det finns lite olika sätt att bokföra på beroende på om handeln med finansiella instrument utgör huvudverksamhet eller sidoverksamhet samt om man bokför resultat vid försäljningar eller bokför resultatet vid inventering av kvarvarande innehav.

Bokföra inköp och försäljning av aktier