Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Varulager

Startat av Yasemin_hbg, juni 18, 2009, 03:56:08 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Yasemin_hbg

Hej!

Jag har en fråga angående lagret.
Om företaget är nystartat och har inget ingående balans på varulagret. Hur ska man boka upp lagret efter inventeringen? Vi har inventerat och kommit på att lagret är på 200 000 kr.

Vi har använt oss av kontona 4010, 2640 och 1930 när vi bokfört inköpen. Hur får man summan på 1400? Vilket är motkontot? Vi har ju ingen lagerförändring på 4990 än?

Please help me.

Fredrik Stigsson

Hej!
Även om det inte finns någon ingående balans på konto 1400 så skall lagerinventeringen ändå bokföras på samma sätt som om det hade funnits en ingående balans på konto 1400, ingående balans kan sägas vara 0 i detta fall.

Du skall alltså bokföra en lagerförändring så här:
1400 Lager; Debet; 200 000
4990 Lagerförändring; Kredit; 200 000

mtj

Jag har en liten följdfråga om jag skulle bokföra lager kontinuerligt. Varje månad köper jag x antal grunkor för 1000 kronor.
1400 Debet X * 1000
4990 Kredit X * 1000
Jag säljer Y grunkor
  1400 Kredit Y * 1000
  4990 Debet Y * 1000

Inget konstigt så här långt men nu efter några månader stiger priset på grunkor till 2000
  1400 Debet  X * 2000
  4990 Kredit X * 2000

I lagret har jag kvar ett antal "1000-kronors" grunkor säg 5 stycken och säljer Y stycken
  1400 Kredit Y * ?
  4990 Debet Y * ?

Om jag bokför som 2000 kommer mitt lager saldo att bli fel men samtidigt blir det lite jobbigt att hålla ordning på vilket inköpspris som var rådande. Hur brukar man/lager-bokföringsprogram göra?


TimFaste

Jag väljer att besvara din fråga utifrån hur du bör göra vid bokslutet. Vad du gör löpande under året blir ju mer en fråga om dina rutiner, vad du vill få ut av redovisningen etc. Nåväl! Mitt svar gäller bokslutet!

Ifall du är en enskild näringsidkare som väljer att upprätta förenklat årsbokslut enligt BFNAR 2006:1 (s.k. K1) så kan du värdera ditt varulager enligt följande princip: "...det pris som anges på den senast mottagna fakturan ... om fakturabeloppet motsvarar ett normalpris ... I detaljhandelsföretag och handelsföretag får anskaffningsvärdet också beräknas som försäljningspris (exkl. merv.-skatt) med avdrag för pålägg". (Se BFNAR 2006:1 pkt 6.49 - 6.52).

I alla andra fall gäller den s.k. "lägsta värdets princip". Det betyder det lägsta värdet när man jämför anskaffningsvärdet med nettoförsäljningsvärdet (=försäljningsvärdet med avdrag för beräknad försäljningskostnad). Reglerna framgår av Årsredovisningslagen 4 kap. 9 och 11 §.

Vad händer om du har kvar 5 st 1000-kronors grunkor? Reglerna säger att man kan värdera enligt först-in-först-ut-principen. Då får dessa grunkor det lägre priset och övriga av samma slag får det högre priset. Tanken med det är att du inte ska redovisa en vinst bara för att grejorna ligger i lager! Du har ju inte tjänat någonting förrän du säljer grejorna! Man kan också använda vägda genomsnittspriser, men det leder nog till mer räknearbete och samma varulagervärde.

Ett litet tips. Ifall du tänker bokföra varulagerförändringarna löpande så kan du kolla i ditt faktureringsprogram om det går att lägga in anskaffningsvärdet på artiklarna och få ut det i bokföringsunderlaget. Eller om du väljer ett system där du också har lagerhantering. Om det är ett bra program så bör det hålla reda på varulagervärdet enligt den s.k. först-in-först-ut-principen åt dig.

Många hälsningar och lycka till!

/tim