Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Deklaration HB

Startat av Kiki, april 10, 2009, 02:52:57 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

glad påsk förresten! ;D

Jag håller just på med min första deklaration som delägare i handelsbolaget.
Har hunnit med det mesta men ett antal krångliga grejer finns kvar, och tänkte ta upp det här och hoppas jag får svar på.. 8)

1)
De särskilda uppgifterna som skall lämas angående Räkenskapschema:
Jag fyllde in alla uppgifter ur min balansräkningen och resultaträkningen jag själv hade utskrivit i januari. Det känns nu lite för gammalt, eftersom mina förutbetalda kostnader inte längre finns kvar..de är ju redan bokat ut inför året 2009. Samma med momskulder som under tiden är betalda. Känns lite..nja...

2)
I Inkomstdeklaration 4 sidan 2 redovisade jag verksamhetens resultat efter avskrivningar(ruta 605)
I ruta 610 fyllde jag in den särskilda löneskatten på pensionpremier eftersom dem inte har bokförts.
Sen skall fyllas in avskrivningar från sidan 3, där jag redovisade avskrivningsmetod samt summa. Men varför skall jag lämna uppgifter här, resultatet ovan är ju redan efter avskrivningar.
Eller gäller det för dem som inte bokföra avskrivningar och i stället gör det i deklarationen? Behöver jag då fylla in uppgifterna om avskrivningen på sidan 3 över huvud taget?


Är lite förvirrade var skall jag nu fylla in vad, utan det bli dubbelt.



Hoppas man kan förstå vad jag menar....annars fråga gärna, då försöka jag föklara det bättre... ::)

Tack så mycket för hjälpen!!
Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
1. När du fyller i räkenskapsschemat så skall du använda resultaträkningen för 2008 och balansräkningen per den 31 december år 2008. Det är detta inkomstår som du deklarerar för under taxeringsåret 2009.

2. Om du gör räkenskapsenlig avskrivning så gör du ju avskrivningen i bokföringen, då har du redan tagit hänsyn till avskrivningarna i ditt deklarerade resultat. Om du gör restvärdesavskrivning så gör du enbart avskrivning i deklarationen och då skall du ta upp denna restvärdesavskrivning vid punkt 11 (Kod 626 eller 747). Du behöver inte ta upp någon avskrivning vid punkt 11 (Kod 626 eller 747) då du har gjort räkenskapsenlig avskrivning i din bokföring. På sidan 3 finns det en specifikation för inköp och försäljning av maskiner och inventarier när räkenskapsenlig avskrivning tillämpas, i denna specifikation skall du fylla i anskaffningsutgiften för inköpta maskiner/inventarier under året som finns kvar vid årets slut och försäljningsinkomsten för avyttrade maskiner/inventarier som fanns vid årets början.

Kiki

Tack så mycket för alla svar jag fick här igen! :)

kiki