Hjälp med återföring av beräknat arvode för bokslutsarbete.

Startat av Miapia, april 21, 2009, 07:54:26 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Miapia

Jag har tagit på mig uppgiften att upprätta årsbokslut för mina svärföräldrars båda HB, samt göra deras deklarationer.
Ett stort intresse för ekonomi har jag, och det mesta är glasklart, men jag har problem med en sak.
De har anlitat en revisor för tidigare boksutsarbeten och han bokförde beräknad kostnad för arbetet i första bokslutet.
Problemet är att han sedan låtit denna skuld ligga kvar orörd på konto 2990, och i stället låtit mina svärföräldrar bokföra kostnaden direkt på ett kostnadskonto i början på året. Detta ställer till det för mig nu när jag ska ha bort denna skuld.

I ena företaget är den beräknade kostnaden lägre än det belopp som fakturerades i början av 2008.
Skulden är på 10 000 kr och det fakturerade beloppet ex moms på 12 000 kr.
Min enda tanke i det fallet är att göra enligt följande:

2990 deb 10 000
6530 deb 2  000
2641 deb 3  000
2440 kred 15 000

Detta är ju ingen riktig lösning eftersom det hamnar en kostnad under år 2008 som inte hör hemma där, men jag vet inte hur man annars ska göra. Att alla kostnader redan är förskjutna gör ju att det känns mindre viktigt.


I det andra företaget är den beräknade kostnaden högre än det faktiskt fakturerade beloppet.
Beräknad kostnad är 15 000 kr och fakturerat belopp ex moms är 12 000 kr.
Hur löser man det utan att ändra i året innan?


Jag kan ju inte gärna boka mellanskillnaden på konto 6530, eftersom det skulle innebär att det kontot får ett utgående saldo i kredit.

Kan någon råda mig kring detta så blir jag mycket glad!

Fredrik Stigsson

Hej!
Det är vanligt att kostnaden för revision och redovisning periodiseras i bokslutet och det är vanligt att fakturan från revisorn eller redovisningskonsulten inte stämmer överrens med fakturerat belopp. Du kan föra bort skulden för upplupna kostnader mot ett kostnadskonto, om du har en upplupen kostnad om 10 000 på konto 2990 i kredit så bokför du bort detta som:

2990; Debet; 10 000
6530; Kredit; 10 000

Bokför sedan den verkliga fakturan som en kostnad:

2440 Kredit; 15 000
2641 Debet; 3 000
6530 Debet; 12 000

Du behöver inte göra det svårare än så.