Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

20 snabba (?) frågor

Startat av pmazolo, mars 31, 2009, 09:28:31 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

pmazolo

Gäller enskild firma, har tidigare lagt alla kvitton o fakturor i en lådda o gett till revisorn i slutet av året. Men, tänkte nu ta över åtminstone löpande bokföring själv för att ha lite koll på ekonomin, Har hittat ett program som heter eFRedo som verkar kunna räkna ut skattekorrigerad vinst löpande under året (dvs hur mkt restskatt har jag dragit på mig hitills i år...;-)

1. Verkar inte som andra program grejjar detta, eller?

Är nog inte så intresserad av vad som är 100% korekt, utan mer av hur jag kan hantera detta utan att det blir för jobbigt. Dvs jag tror inte jag kommer hålla sån koll att företagskontot stämmer exakt mot bokföringen i slutet av året. Ibland betalar jag nån firmagrej från privat konto osv.

2. Är detta ok eller olagligt?

3. Är det OK att inte ha verifikationerna i datumordning inom varje månad?

4. Hur gör jag om jag hittar ett stort gammalt kvitto under sängen, dvs när det inte längre går att bokföra på rätt månad?

5. Om jag specat tex "fotografering 3000:-" + "studiohyra 2000:-" i min faktura, måste jag dela upp den så vid bokföring, eller är det OK med en klumpsumma "inkomst av tjänster"?

6. Kan jag bokföra hela körjournalen i december som en klumpsumma, eller måste jag in på varje dag o bokföra små fjuttposter?

7. Samma med trängselskatten?

8. Har sett att vissa exempel tar upp tex bilersättning 36:-/mil, men det är väl meningslöst på enskild firma att gå över 18.50:-/mil?

9. Hur pass noga måste man vara att dela upp kvitton i delposter. Tex kontorsmateriel 300:- + material 3000:-

10. Hur bokför jag att jag tankat kundens bil som jag fått låna för en resa åt dem?

11. Finns det någon allmän guide för hur stora olika konton får vara relativt varandra innan de drar ögonen till sig, typ litteratur, representation osv? Dvs bör man slänga vissa kvitton om man har för mkt av dem för att inte dra på sig en jobbig revision?

12. Kan jag bokföra bensinpengar till min mamma när hon kommit o suttit barnvakt för att jag skulle kunna ta ett jobb?

13. Kan jag bokföra alla SL-remsor i en klump i december? (jag fattar inte hur jag ska avläsa datum på dem!?)

14. Kan man strunta att bokföra i öresavrundning även om den är gjord, eller drar det blickar till sig?

15. Kan min revisor ändra i CIE-filen, eller är den låst precis som mitt program för tidigare månader?

16. Hur bokför jag fakturor skickade 2008 men betalda 2009?

17. Hur bokför jag annonsering i december 08 som jag betalt i jan 09?

18. Ska traktamenten bokföras i direkt samband andra resekostnader?

19. Trodde det fanns ngt som hette "friskvård" men tydligen inte för enskild firma?

20. Behöver jag bry mig om att inventera lager alls?

Antar att en revisor får kalla kårar av såna här frågor, men jag vill inte smita på ngt sätt, bara få en human arbetsbörda utan att vara olaglig och utan att få en deklaration som riskerar sätta igång en revision (spelar ingen roll om jag har rätt, har inte tid med revision o överklaganden osv).

MVH
PM


pmazolo

20 snabba svar efter att ha hört med min revisor och ytterligare en rätt kunnig person

1. Vet ej.

2. Bokför mot "virtuell kassa"+bankkontot eller mot avräkningskonto som sedan stäms av mot bankkonto i slutet av året.

3. Ja.

4. Vilket skitprogram som låser gamla månader. Moms måste ju absolut reggas på rätt månad för att få dras av!

5. Speca bara tjänster och material.

6. Månadsvis är ok.

7. Samma

8. Meningslöst att gå över 18.50:-/mil

9. Ska helst delas upp rätt noga.

10. Kan ej dras av om jag ej fakturerat kostnaden vidare till kunden.

11. Njae...

12. Nej.

13. Ja.

14. OK.

15. Revisorn kan troligen ändra.

16. Kontantmetoden: jan

17. Kontantmetoden: jan

18. Gör helst EN varifikation på hela resan.

19. Nej.

20. Kan vara bra att göra, men besvärligt att börja med det nu...

/PM

Kiki

Hej,

Angående frågor 16/17..
jag kör kontantmetoden men bokföra fakturor jag skickade ut i december 2008 som kundfordran och när det blev betalt som inbetalningen. Samma gör jag med förutbetalda grejer som reklam exempelvis.
Då hamnar intäkter och utgifter till rätt år.

Kiki

jejja

Citat från: pmazolo skrivet april 01, 2009, 05:55:41 PM
20 snabba svar efter att ha hört med min revisor och ytterligare en rätt kunnig person

16. Kontantmetoden: jan


Har din revisor svarat detta?

Alla obetalda fakturor ska bokföras 31 december mot kundfordringskonto 1510, och bokas bort från detta när betalningen kommer in. Annars blir det fel med både moms och vinstbeskattning.

jejja

Citat från: pmazolo skrivet mars 31, 2009, 09:28:31 PM
Gäller enskild firma, har tidigare lagt alla kvitton o fakturor i en lådda o gett till revisorn i slutet av året.

Bokföringen måste göras löpande, i praktiken minst en gång per månad.

Citera
Men, tänkte nu ta över åtminstone löpande bokföring själv för att ha lite koll på ekonomin, Har hittat ett program som heter eFRedo som verkar kunna räkna ut skattekorrigerad vinst löpande under året (dvs hur mkt restskatt har jag dragit på mig hitills i år...;-)

1. Verkar inte som andra program grejjar detta, eller?


Alla program klarar att göra en resultaträkning. Resultatet = din vinst, sen kan man göra överslag på vad det blir i skatt. Beror ju på vad du har för inkomst i övrigt och ev. andra avdrag, så helt korrekt blir det inte med endera metoden.

Citera
Är nog inte så intresserad av vad som är 100% korekt, utan mer av hur jag kan hantera detta utan att det blir för jobbigt. Dvs jag tror inte jag kommer hålla sån koll att företagskontot stämmer exakt mot bokföringen i slutet av året. Ibland betalar jag nån firmagrej från privat konto osv.

2. Är detta ok eller olagligt?

Du är skyldig att hålla en korrekt bokföring, och företagskontot ska stämma mot bokföringen. Firmagrejer betalda privat bokförs som egen insättning, så det blir inte problem heller, och råkar du köpa något privat på företagskortet bokförs det som eget uttag.

Citera

3. Är det OK att inte ha verifikationerna i datumordning inom varje månad?

De ska alltid vara i datumordning.

Citera

4. Hur gör jag om jag hittar ett stort gammalt kvitto under sängen, dvs när det inte längre går att bokföra på rätt månad?

Bokför så snart som möjligt, och sätt nuvarande datum på det.*

Citera

5. Om jag specat tex "fotografering 3000:-" + "studiohyra 2000:-" i min faktura, måste jag dela upp den så vid bokföring, eller är det OK med en klumpsumma "inkomst av tjänster"?

Hyra tror jag bör vara ett eget kontoslag. Hade du haft fotografering och framkallning så kunde man satt båda som tjänst.

Citera

6. Kan jag bokföra hela körjournalen i december som en klumpsumma, eller måste jag in på varje dag o bokföra små fjuttposter?

Går bra, men eftersom du är intresserad av att veta hur mycket restskatt du hade så är det bra om du bokför milersättningen regelbundet, t.ex. varje månad eller var tredje månad.

Citera

7. Samma med trängselskatten?

8. Har sett att vissa exempel tar upp tex bilersättning 36:-/mil, men det är väl meningslöst på enskild firma att gå över 18.50:-/mil?

Ja, du får skatta lika mycket oavsett om du tar ut det som milersättning eller om det blir kvar som vinst. (annars skulle folk ge sig själva t.ex. 800 kr per mil för att inte skatta på vinsten!)

Citera

9. Hur pass noga måste man vara att dela upp kvitton i delposter. Tex kontorsmateriel 300:- + material 3000:-


Du bör åtminstone bokföra den på den största posten, alltså i ditt exempel inte som kontormaterial eftersom det bara utgör 9% av totalsumman. Sedan beror det på vad inköpen berör, t.ex. om du köpt papper som kontorsmateriel och en dator som inventarie.

Citera


10. Hur bokför jag att jag tankat kundens bil som jag fått låna för en resa åt dem?

Du tankar privat och tar ut milersättning som om du kört din egen bil. Ingen ersättning för drivmedel får tas ut.

Citera

11. Finns det någon allmän guide för hur stora olika konton får vara relativt varandra innan de drar ögonen till sig, typ litteratur, representation osv? Dvs bör man slänga vissa kvitton om man har för mkt av dem för att inte dra på sig en jobbig revision?


Alla utgifter du behöver för firman är avdragsgilla. Låter märkligt att slänga kvitton som man får göra avdrag för :-).

Citera

12. Kan jag bokföra bensinpengar till min mamma när hon kommit o suttit barnvakt för att jag skulle kunna ta ett jobb?

Nej! Eller rättare sagt, du kan bokföra, men du får inte göra avdrag för dem. Vid ev revision kommer du garanterat att få påpekande samt antagligen skattetillägg.

Citera

13. Kan jag bokföra alla SL-remsor i en klump i december? (jag fattar inte hur jag ska avläsa datum på dem!?)

Begär kvitto när du köper remsan och bokför detta. Du behöver också kunna styrka resorna på något sätt, t.ex. genom fakturor, lista med kundbesök, mm. Hur vet man annars att det inte är privata resor?

Citera

14. Kan man strunta att bokföra i öresavrundning även om den är gjord, eller drar det blickar till sig?

Bokför du den inte blir det väl fel i bokföringen, antingen att fel moms bokas eller att transaktionskontot inte stämmer med kontoutdraget.

Citera


15. Kan min revisor ändra i CIE-filen, eller är den låst precis som mitt program för tidigare månader?


SIE-filen är en ren textfil, den går att ändra med en text-editor typ notepad. Men gör detta gör bryter han mot god bokföringssed. Ändringar ska bokföras som nya verifikationer, inte justeras i efterhand!

Citera

16. Hur bokför jag fakturor skickade 2008 men betalda 2009?

Se ovan, bokför alla obetalda vid årsslutet på konto 1510 och bokför igen mot detta konto när de betalas.

Citera



17. Hur bokför jag annonsering i december 08 som jag betalt i jan 09?


På motsvarande sätt fast på leverantörskonto.

Citera


18. Ska traktamenten bokföras i direkt samband andra resekostnader?

Det är lämpligt

Citera

19. Trodde det fanns ngt som hette "friskvård" men tydligen inte för enskild firma?

Nej, för mycket fusk kring detta.

Citera

20. Behöver jag bry mig om att inventera lager alls?

Ja, om det uppgår till mer än 5.000 kr (ny regel från i år, om jag minns rätt)

Citera

Antar att en revisor får kalla kårar av såna här frågor, men jag vill inte smita på ngt sätt, bara få en human arbetsbörda utan att vara olaglig och utan att få en deklaration som riskerar sätta igång en revision (spelar ingen roll om jag har rätt, har inte tid med revision o överklaganden osv).


Jag var likadan tidigare. Samlade kvitton under ett halvår, satt och sorterade, letade efter rätt datum, fyllde i körjournalen i slutet på året, svor över allt krångel...

... men sedan började jag bokföra regelbundet, se till att ha körjournalen i bilen och fylla i direkt, och allt går mycket lättare.

Bäst av allt, nu oroar jag mig inte längre för bokföringen, grinig revisor, skattmasen eller så. Dessutom gör jag MINDRE jobb nu när det går löpande än förut, hur konstigt det än låter.

Klarar du inte detta skulle jag rekommendera att anlita någon som tar hand om bokföringen (ej revisor, finns billiga bokföringskonsulter). Nattsömnen är mycket värd.