Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur skall jag bokföra detta detta?

Startat av ULLIZ, mars 30, 2009, 01:18:22 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

ULLIZ

Hej
Jag har precis börjat bokföra åt ett litet företag och har lite frågor. Bokförde januari och den 12 mars betalades ju preliminärskatten och momsen in. Sista verifikationen på månaden bokförde jag ju in det som stod på momsrapporten. Själva summan som betalades in skall jag bokföra in den 12 mars när jag kommit till denna månad. Är det bara så att jag tar summan från kassan och in på momskontot och kassan och in på skattekonto eller har jag missat något?

Denna månad kommer det finnas fakturor för varuförsäljning som betalats in med mindre belopp än vad fakturan är på. Alltså har man kommit överens om rabatt men inte skickat någon ny faktura eller gjort någon kreditfaktura hur löser jag detta smidigast?

Tacksam för svar
/Ulliz

jejja

Enklast är väl att utfärda en kreditfaktura på rabatten?

Fredrik Stigsson

Om du momsbetalningen sker den 12 mars så kan du bokföra exempelvis:
1930 Checkräkning; Kredit; 10 000
2650 Momsredovisning; Debet; 10 000

När du betalar till skattekontot bokför du exempelvis:
1930 Checkräkning; Kredit; 10 000
1630 Skattekonto; Debet; 10 000

När preliminärskatt debiteras på skattekontot bokför du exempelvis:
1630 Skattekonto; Kredit; 10 000
2518 Debiterad prel skatt; Debet; 10 000

Om du redan har pengar på skattekontot så kan du när momsen debiteras på skattekontot bokföra:
1630 Skattekonto; Kredit; 10 000
2650 Momsredovisning; Debet; 10 000

Hur man skall bokföra transaktioner på skattekontot beror lite på hur man gör betalningar till skattekontot, om du alltid betalar rätt momssumma till skattekontot så behöver du inte använda skattekontot när du bokför.