Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

missat kvitto

Startat av sofy, mars 11, 2009, 09:50:32 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

sofy

Hej

Jag bokför i stelvio bokföringsprogram och av en händelse så har jag glömt bokföra ett kvitto på en skrivare m tillbehör från nov 08. Vid det tillfälle jag förde in kvittona programmet var skrivaren inlämnad p service och kvittot uttaget från pärmen. Är det tillåtet att bokföra den ändå? Jag har skapat verifikat för alla andra transaktioner i nov och dec så det ser väl inte helt bra ut misstänker jag. Tips någon?

Jag har också vid skapandet av ett verifikat av fler kvitton från en arbetsresa till Spaninen glömt bokföra för traktamenten (för 14 dgar). Ser det för taskigt ut om man rättar sitt verifikat och i rättesleverifikatet lägger till traktamentekostnaden? Kan jag göra på ngt annat vis?

Som sagt i ett tidigare inlägg, jag är inte bra på det här men försöker envist, 100% förvirrad novis alltså och tacksam för all hjälp.

mvh

Sofia

Fredrik Stigsson

Hej!
1. Du skall helst ha tillgång till orginalverifkationen för din bokföring men kan i undantagsfall skapa egna verifikationer, bokföringsordrar, för affärshändelser som saknar orginalkvitto. Exempelvis så får man inte alltid kvitto för bankavgifter eller räntor på bankkonton.

2. Du kan bokföra traktamentet nu i efterhand om du vill, det kanske inte alltid är lämpligt att rätta i gamla verifikationer om det är långt tillbaka i tiden.