Tips på konteringsmodeller för att få rätt på momsredovisningen.

Startat av TimFaste, oktober 01, 2010, 09:59:49 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

TimFaste

Hej!

Jag lägger in en länk till en PDF som återger en artikel i senaste numret av Konsulten (Tidningen Redovisningskonsulten från Sveriges Redovisningskonsulters Förbund). Eftersom det är jag själv som skrivit den så tror jag inte att jag bryter mot några upphovsrättsliga regler när jag lägger ut den så här. Den finns också att klicka fram på vår hemsida.

Vilka problem kan man lösa om man tillämpar förslagen?

Problemet att det krävs mycket information i momsdeklarationen som inte nödvändigtvis enkelt kan kopplas ihop med försäljningskonton eller andra konton i bokföringen.

Kan alla enkelt använda sig av dessa tips?

Förmodligen inte! Det krävs att man kan lägga upp och använda konton som ligger utanför affärsredovisningen. Alla nödvändiga koder för momsredovisningen måste finnas tillgängliga. För att det ska vara smidigt att använda är det bra att det finns bra möjligheter att lägga upp och använda automatiska konteringar. Tror t.ex. inte att Visma Enskild Firma är användbart!

Är det enkelt?

Åtminstone när man fått dit de extra konton som kan behövas och lagt upp automathanteringen. Då blir det lätt som en plätt!

Här har du länken! Lycka till!

PS
Bokfoering om du tycker att den här informationen kan vara av "bestående värde" så kan du ju göra den "sticky"?

Kiki

Tack för ditt svar.

fast att än så länge är jag fortfarande lite ute...jag försökte nu att helt enkelt boka mina utlandsinköp bara på inköp från EU för att undvika problemet. Nu får jag ändå en avvikelse eftersom jag har beräknat momsen på hela inköpsbeloppet med utländsk moms inkl vid beräkning. Jag minns att vid beräkning av svensk moms ska man utgå från hela inköp summan även om den utländska momsen krävs tillbaka.

Nu har jag enligt momskontroll naturligtvis beräknat för mycket moms. :-[.....
Skulle jag boka hela summa som kostnad innan jag fått tillbaka momsen skulle jag även vid den lösningen får en avvikelse då efter justeringen att momsen betalades tillbaka inköpsvärde blivit mindre och därmed även den beräknade svenska momsen....hänger ni med? ::) Tycker att det man måste onödigt arbete på detta varför görs detta så komplicerad?...

Kiki

Svarar snabbt mig själv... har hittat svar, jag krånglade ihop det hela, nu är allt klart:-)

mikaelgreen

Finurlig metod, Tim. Ska nog testa den.

En fråga bara - du säger att för "vanlig" försäljning bör man ha vanliga 3-konton med rätt momskod. T ex ett konsultföretag borde ha ett 3041 med momskod 05 för sin normala försäljning inom Sverige. Det köper jag.

Men innebär det då att man skapar ytterligare ett 3-konto utan momskod för "övrig" försäljning? Och med detta 3-konto använder man då lämpligt 9-konto för att få med momskoderna?

Det vore ju skönt att bara ha ett enda intäktskonto i RR - som du påpekar har ju företagaren sällan behov av att se svensk och utlandsomsättning uppdelat.

Alternativet är att inte ha något 3-konto med momskod, utan endast ett 3-konto utan momskod, och sedan använda 9-konton för all försäljning, även 9005 inom Sverige. Blir en hel del extrabokningar bara, speciellt för företag med många små försäljningsbelopp.

Nån idé på hur man gör detta bäst? Kanske inte finns någon perfekt lösning?

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

TimFaste

Hej Micke!

Det känns som om du är något på spåret när du skriver att det "Kanske inte finns någon perfekt lösning?" :D

Ett är ju klart att om man har inhemsk tjänsteförsäljning som momskodats så att den omsättningen hamnar i fält 05 så fungerar det ju dåligt att använda det kontot för gemenskapsintern försäljning enligt huvudregeln eller tjänsteförsäljning utanför EU (fält 39 och 40).

En annan faktor som påverkar uppläggningen är ju att det praktiskt taget utan undantag rör sig om försäljning som faktureras. I många fall styrs ju då konteringen av registeruppläggning i kundregistret och/eller artikelregistret. Under förutsättning att systemet är så pass modernt att det finns en integrering så att jag inte behöver knacka in bokföringen för sig, så leder uppdelningen på två eller tre konton ju inte till något extraarbete att tala om, om ens något!

Så är det då läsbarheten i resultatrapporten! I de flesta fall stör det nog inte bilden så mycket med denna uppdelning. Och om den gör det får man väl gå in i rapportgeneratorn och anpassa utseendet till önskad layout.

Eller vad säger du?

/tim

mikaelgreen

Absolut, att ha endast två intäktskonton och slippa alla extra kostnadskonton i resultatrapporten är ju värdefullt bara det. Och som du säger, om den mesta försäljningen sker medelst fakturering kan man nog automatisera det mesta. Inte för företag med kontantmetoden då, men då är det ju ofta rätt lite att bokföra också.

Var ett tag på väg att bygga vårt eget bokföringssystem och då hade jag nog löst det på annat sätt, t ex med en momskod som fästs till en transaktion, liknande resultatenheter eller projekt. Och då att momskoden automatiskt föreslås till t ex 05 på konto 3041, om det nu är det vanligaste för företaget i fråga, så får man ändra om det rör sig om annan omsättning. Men jag har väl inte slutfört den designen riktigt - fortfarande på ritbordet. :-)

Tack för svar iaf - var bara nyfiken på om du hade en patentlösning där. :-)

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

mikaelgreen

En tanke, Tim. Hur hanterar du t ex revisorer med 90XX-modellen? I en normal RR syns ju inte 90-kontona, men en revisor vill ju gärna stämma av utlandsmomsen. Har du stött på några reaktioner?

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

TimFaste

De har ju tillgång till huvudboken och kan kontrollera alla underlagen. Jag har inte drabbats av några problem ännu, och om jag gör det så tolkar jag nog det mer som att revisorn behöver läsa på lite :D

Kiki

Tänker försöka använda Tim Fastes modell om hur man lätt konterar inköp av varor EU.

Innan jag göra något vill jag helst ha det bekräftat att jag lagt upp allt rätt.
Jag har hittills bokfört allt på 4056 inköp varor EU. Som jag misstänkte blir resultatet inte rätt då en del varor finns i lagret, och en del är förbrukning eller reklam.

Jag tänkte nu rätta samtliga verifikat med följande tillägg:

Boka ut varan ur 4056 och bokför exempelvis varan in i lagret. Bokar sedan 9020 inköp EU på debet och 9099 på kredit sidan. Momskonto blir ju samma.

Har lagt momskod på kontot 9020, samt SRU kod 7511 (behövs det??) Har lagt det som kostnadskonto.
9099 fick ingen SRU Kod och ingen momskod, då jag måste ange ett kostnads- eller intäktskonto har jag även här vald kostnad, men det spelar väl ingen roll?


så borde allt stämmer...??

//Ki