Hur skall jag bokföra Postnords tjänster och varför måste jag gå back på detta?  (läst 33 gånger) Skriv ut

1 B


mohlin  januari 12, 2020, 03:28:03 PM

Hej.

Jag säljer saker som jag skickar med posten via mitt AB.
Men jag har inte uppdaterat mig sedan ett par år tillbaka och förstår att jag numera måste lägga på moms som korrelerar med varan jag säljer för frakten.

Normalt har jag bara köpt 500 frimärken åt gången och bokfört dem som förbrukningsinventarier eller materielkostnader eller kontorsmateriel.
Jag kan inte riktigt komma överens med logiken i detta att jag skall betala moms för porto när jag skickar.
Kunden betalar 22:- i frakt men jag måste punga ut ytterligare 5,50:- till staten för detta.
Jag har svårt att motivera för kunden att de skulle behöva betala 27,50:- för att jag inte skall gå back när de ser att det bara är frimärken för 22:- på paketet. Jag säljer mycket via egen sida men också tradera och där har de omdömessystem = dåligt omdöme pga för hög (så som kunden ser det) portokostnad.

Jag säljer alltså för 100, och får ytterligare 22 via bg, swish eller kort.
Fakturan har tidigare sett ut så här:

1930: D 122
3010: K 80
2611: K 20
6251: K 22

och nu borde den se ut så här:
1930: D 122
3010: K 97,6
2611: K 24,4

alternativt så här:
1930: D 122
3010: K 80
2611: K 24,4
6251: K 17,6

Jag hänger inte med och det känns som att jag förlorar pengar...
Vad bör jag göra och hur skall jag bokföra detta korrekt?
Tusen tack på förhand för ett svar som förklarar.
När jag har sökt på information angående detta tycker jag inte att jag får fram vettiga svar eller info utan endast motsägande uppgifter som att frimärken vore undantagna eller att detta endast gäller om man använder "skicka lätt".

Vad bör jag göra, skaffa frankeringsmaskin?
Hur fungerar avtal med posten, är det skicllnad i priserna där också beroende på volym?

/Mohlin



Loggat